اجتماعی

همه چیز درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جدیدترین اقدام حاکمیت برای حمایت از این قشر است. افرادی که با حقوق اندک خود فشار تورم را به سختی تحمل می‌کردند. اما بازهم کمبود بودجه معضلی برای اجرای این قانون ایجاد کرده است. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان طرحی است که دولت ارائه کرده و با اعتراض کارشناسان مواجه شده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مدتی است اعتراضات مکرر افراد بازنشسته منجر به تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس شده است. قانونی که ظاهرا با بحث و جدل‌های فراوان و بر اساس نظرات کارشناسی تدوین شده است. اما باز هم داستان تکراری کمبود بودجه مانع از اجرای دقیق و صحیح این قانون شده است.

اقدام دولت در تغییر قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موجب اعتراض دوباره بازنشستگان شده است. از این رو بر آن شدیم تا چالش‌های این مسیر از ابتدا تا کنون را مرور کنیم.

ریشه مشکل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

تورم و کاهش ارزش پول ملی در این سالها چنان شتابی داشت که سرمایه‌داران هم از آن عقب ماندند بدیهی است در چنین شرایطی اوضاع بازنشستگان با حقوق اندک بازنشستگی بسیار سخت شد.

پس از بررسی‌های کارشناسی دولت مقرر کرد تا حقوق بازنشستگان کشوری مطابق با تورم افزایش یابد و به اصطلاح با حقوق شاغلین متناسب‌سازی شود تا فشار کمتری به این قشر وارد شود. اما در این میان بازنشستگان تأمین اجتماعی که اغلب آنها مبلغ دریافتی بسیار کمی داشتند نیز به این مسئله اعتراض کردند. آنها خواستار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای همه اقشار بودند.

از اینجای کار مسئله کمی پیچیده شد زیرا از یک سو دولت بودجه کافی برای این کار نداشت و از سوی دیگر دولت بدهی سنگینی به سازمان تأمین اجتماعی داشت. منشأ این بدهی دولت نیز مبالغ مرتبط با حق بیمه افرادی است که بر عهده دولت بوده و دولت در پرداخت آن کوتاهی کرده است.

در واقع در برهه‌ای از زمان تعداد قابل توجهی از افراد نیازمند حمایت، بیمه تأمین اجتماعی دریافت کردند با این شرط که حق بیمه آنان را دولت پرداخت کند. ولی عدم توانایی دولت در پرداخت این حق بیمه بدهی سنگین دولت به سازمان تأمین اجتماعی را ایجاد کرده است. حال در این شرایط سازمان تأمین اجتماعی هم توانایی افزایش حقوق بازنشستگان خود را ندارد.

مشکلات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

مشکل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

برای حل مشکل موجود با در نظر گرفتن محدودیت بودجه، فرمولی با عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایجاد شد. مطابق این فرمول بازنشستگان به دو گروه “حداقل بیمه پرداز” و “سایر افراد” تقسیم‌بندی شدند.

منظور از گروه حداقلی افرادی هستند که کمترین میزان حق بیمه را پرداخت کرده و حقوق اندکی هم دریافت می‌کردند. مطابق فرمول متناسب‌سازی، حقوق افرادی که حداقل حق بیمه را پرداخت می‌کردند مطابق با تورم افزایش می‌یابد و حقوق سایر افراد افزایش بسیار اندکی خواهد داشت.

شاید این امر با نیت خیرخواهانه دستگیری از اقشار ضعیف‌تر صورت گرفته باشد ولی از عدالت به دور است. حالا بازنشستگانی که سالها در مشاغل سخت مشغول به کار بوده‌اند یا حق بیمه بیشتری پرداخت می‌کردند شرایطی برابر یا حتی بدتر از لحاظ حقوق دریافتی دارند.

به گفته کارشناسان این فرمول هیچ مبنای علمی و اصولی ندارد و احتمالاً به شیوه آزمون و خطا برای تخصیص منابع محدود بودجه انتخاب شده است. لذا بار دیگر اعتراض‌ها برای اجرایی نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سر گرفته شد.

بازنشستگان و کارشناسان تأمین اجتماعی بر این باورند که محدودیت بودجه دلیل خوبی برای تضییع حقوق دیگران نیست و اگر افزایش حقوق رخ می‌دهد باید با توجه به شرایط بیمه، مبلغ حق بیمه، سنوات و مواردی از این دست باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65747
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن