اجتماعی

هاشمی: وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران از مرز هشدار هم گذشت

رئیس شورای شهر تهران درمورد حال ناخوش سیستم حمل‌ونقل عمومی در تهران، گفت: حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران عبور کردیم و همان زمان هشدارهای لازم را به مسئولان دادیم و در رسانه‌ها اعلام کردیم.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، محسن هاشمی بیان کرد: واقعیت این است که سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران در آستانه کلاپس و فروپاشی می‌باشد، چرا که ده سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی به جای ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.

وی با تاکید بر اینکه در مترو این کمبودها بیشتر احساس می‌شود، چرا که سه خط مترو در سال‌های اخیر افتتاح شده، اما واگن و تجهیزات آن تامین نشده است و این خطوط؛ تجهیزات سایر خطوط را استفاده می‌کنند، گفت: طبیعی است این مشکلات، موجب کمبود تجهیزات و افزایش استهلاک و عدم اورهال و تعمیرات اساسی به موقع در تجهیزات می‌شود و اخیرا هم شاهد سوانحی در این حوزه بودیم که به دلیل عدم تلفات، متاسفانه رسانه‌ها به سادگی از کنار آن عبور کردند.

رئیس شورای شهر تهران در مورد ارتباط دو حادثه در مترو و ارتباط آن با فرسودگی قطعات و قطارها بیان کرد: سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰ سال رسیده‌اند که قاعدتا باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند، اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ نداده است، درصورتی که از زمان لازم برای تعمیرات اساسی عبور ‌کنیم، امکان سانحه افزایش می‌یابد و در واقع آن سیستم دیگر ایمنی ندارد.

هاشمی در مورد برنامه اورهال اتوبوس‌های پایتخت به جای خرید اتوبوس‌های جدید نیز گفت: دقت داشته باشید زمانی که اعتبار تامین اتوبوس‌های نو تخصیص پیدا نمی‌کند ما ناگزیر به تعمیر ناوگان فعلی برای جبران موقت کمبود و کاهش آلودگی هستیم، اما این نمی‌تواند جایگزین تامین اتوبوس‌های نو شود و شهرداری باید جسارت داشته باشد و قرار داد خرید اتوبوس‌های گازسوز را با کارخانه‌های داخلی و اتوبوس‌های برقی را با تولیدکننده‌های خارجی منعقد کند.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته که وقت ما صرف بروکراسی و کاغذبازی بین دستگاه‌های مختلف شد، قیمت ارز دوبرابر شد و عملا قدرت خرید ما نصف شد، متاسفانه نه مدیران شهرداری ریسک لازم را پذیرفتند و نه دستگاه‌های دولتی و سیستم بانکی مشکل را حل کردند و شرایط به شکلی شده است که فقط شهروندان باید هزینه این ناکارآمدی را پرداخت کنند.

رئیس شورای شهر تهران در پایان اظهار کرد: امیدواریم اولویت‌ها و تدبیر لازم از سوی مدیران اجرایی شهر در نظر گرفته شود و با واقع‌گرایی و عمل‌گرایی، با چالش‌ها مواجه شویم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48333
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن