اقتصادی

نگاهی کلی درباره برند و تاریخچه آن

شاید در گذشته واژه برند معنا و مفهوم خاصی در میان تاجران و صاحبان کسب و کارهای مختلف نداشت، اما امروزه به دلیل تنوع و تشابه بالای محصولات و خدمات برخی از مشاغل در پی آن هستند به بهترین شیوه ممکن حرفه و محصولات خود را متمایز و معرفی کنند. از طرفی هم رقابت در دنیای تجارت به قدری افزایش یافته که همه افراد در پی آنند نامی ماندگار را در حافظه بصری مشتریان خود به ثبت برسانند.

به گزارش تفاهم آنلاین، به همین دلیل است که با انتخاب یک برند مختص به خود زمینه را برای معرفی هر چه بهتر و فروش محصولات خود فراهم می آورند.اما این دسته از تاجران بر این امر نیز واقف اند که اگر طراحی و ثبت برند آن ها به بهترین شیوه انجام گیرد به همان اندازه در اذعان عمومی ماندگار خواهد شد.

برند چیست و چه نقاط قوتی دارد

بر اساس نظریه ارائه شده از سوی انجمن تحقیقات و بازاریایی آمریکا برند یا همان نشان تجاری شامل مجموعه ای از واژگان و اصطلاحاتی نظیر اسم، لوگو، طرح، سنبل و یا ترکیبی از آن ها است که با هدف معرفی و شناسایی یک محصول یا خدمات و تمایز ساختن آن در بازار رقابتی امروز استفاده می شود.

در واقع این برند است که باعث ایجاد تفکیک میان شرکت ها و یا حتی فروشندگان می شود.به طوری از وجود آن در معرفی یک محصول یا محصولات می توان اینگونه برداشت کرد که شرکت در واقع همان برندش است.

از این رو هر اندازه ارزشش بالاتر رود به همان اندازه ارزش ویژه ای را برای شرکت ها و صاحبان کسب و کارها به ارمغان می آورد.

نگاهی به تاریخچه برند

اگرچه از زمان های خیلی دور نیز روش ها و اشکال مختلفی برای جدا کردن محصولات و معرفی آن ها وجود داشت، اما روشی که بتوان از آن به عنوان یک برند تجاری بر مبنای علم و آگاهی نظیر انسان شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی یاد کرد که علاوه بر شناسایی آسانتر محصولات میان انتخاب مصرف کنندگان نیز پل ارتباطی ایجاد کند برای اولین بار در قرن 16 میلادی وارد صنعت برندینگ و بازاریابی شد.

یکی از قدیمی ترین برندهایی که تا به امروز نیز فعالیت دارد مربوط به یک خمیر گیاهی هندی با نام و نشان چایاوانپراش می باشد.تا اینکه به مرور زمان و پس از انقلاب صنعتی و در پی آن تولیدات انبوه در کارخانجات مختلف تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل در سراسر دنیا را بر آن داشت تا برای معرفی بهتر اجناس و کالاهای خود به بازارهای محدود خود اکتفا کنند.

با چنین پیشرفتی در حوزه برندینگ و تجارت واژه برند بیشتر و بهتر ذهنی و غیر عینی شد. به گونه ای که معنا و مفهوم آن فراتر از معنی اولیه و به مجموعه ای از معانی مبدل گشت.

عوامل موثر در قدرت یافتن برند

قبل از پاسخ دادن به این سوال که چه عوامل در قدرت یافتن یک برند تجاری نقش دارند بایستی ابتدا در اثرگذاری این اصطلاح در رونق کسب و کار خود آشنا شوید.

همین موضوع باعث می شود تا شیوه های انتخاب آن را بهتر شناسایی کرده و بتواند محصول خود را از سایر کالاهای موجود در بازار رقابتی متمایز کنید.مهم ترین ترفند در انتخاب نام و نشان تجاری موثر این است که ارتباط نزدیکی به محصول مدنظرتان داشته باشد.از این رو هنگام انتخاب و ثبت آن رعایت نکات مهم زیر ضروری است:

• توجه به نوع طراحی
• توجه به شعارهای انتخابی در رابطه با ثبت نشان تجاری
• در نظر گرفتن اهمیت رسانه های اجتماعی در معرفی برند شما
• کیفیت محصول
• قیمت محصول
• انجام بازاریابی هدفمند
• آگاه کردن مخاطبان و مشتریان

در نظر گرفتن تمامی عوامل و پارامترهای فوق موجب می گردد تا شما نشان تجاری خود را برای معرفی حرفه و کسب و کارتان قوی تر و هدفمندتر سازید.

در نتیجه افراد زیادی تمایل به شناخت شما و کسب و کارتان داشته و با میل و اشتیاق بیشتری نسبت به خرید محصولاتتان اقدام کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=51781
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن