بانک-بیمه-بورس

نگاهي به كارنامه بانك توسعه صادرات در سال جهش توليد

بانك توسعه صادرات به عنوان یک بانک دولتی، تخصصی و توسعه ای در حوزه تأمین مالی صادرات در سه دهه گذشته با هدف كمك به صادرات غيرنفتي و گسترش مبادلات تجاري و اقتصادي با ساير كشورها فعاليت كرده و در حال حاضر نيز در راستاي تامين مالي صادركنندگان و توليدكنندگان فعال است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مجموعه بانك توسعه صادرات طي سال‌هاي اخير همگام با نامگذاري سالها از جنبه اقتصادي به بازتعريف نقش خود متناسب با اهداف تعيين شده پرداخته است. روابط عمومي بانك توسعه صادرات، امسال نيز در سال جهش توليد، چهل و دومين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي را بهانه مباركي براي ارزيابي عملكرد و دستاوردهاي يكساله اين بانك قرار داده است.

نمايي از وضعيت اعتباري بانك
تا پايان آذرماه سالجاري مبلغ 83.355 ميليارد ريال تسهيلات به مشتريان پرداخت شده است كه 66 درصد آن از محل منابع بانك و 34 درصد مابقي از محل منابع صندوق توسعه ملي تامين مالي شده است.
بيشترين تسهيلات در قالب سرمايه درگردش ريالي و عمدتا در بخش‌هاي “صنعت و معدن” و “شيميايي” پرداخت‌شده است. همچنين تا پايان آذر ماه سالجاري مبلغ 1.501 ميليارد ريال تسهيلات به شركتهاي دانش بنيان اعطا شده است كه در مقايسه با زمان مشابه در سال 1398 از رشد 24 درصدي برخوردار بوده است. تا پايان آذر ماه سالجاري مبلغ 7.427 ميليارد ريال تسهيلات به شركتهاي كوچك و متوسط اعطا شده است كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل از رشد 29درصدي برخوردار بوده است.
قراردادهاي فعال از محل منابع صندوق توسعه ملي شامل دو قرارداد ارزي كه اولين آن قرارداد عامليت ارزي به مبلغ 200ميليون دلار جهت اعطاي تسهيلات به طرح‌ها و دومين قرارداد سپرده‌گذاري ارزي به مبلغ 800 ميليون دلار جهت توسعه ميادين مشترك نفتي است.
قراردادهاي سپردهگذاري ريالي فعال با صندوق توسعه ملي به مبلغ 23.100 ميليارد ريال است كه بغير از 1.000 ميليارد ريال سپرده جهت اعطا به طرحهاي سرمايهگذاري در بخش صنعت و معدن در مناطق برخوردار، كليه منابع جهت تامين سرمايهدرگردش به مشتريان اختصاص يافته است.
نماي بين المللي بانك توسعه صادرات :
انعقاد قرارداد عامليت با بانكهاي ايراني غيرتحريمي ، بسط و گسترش روابط با كشورهاي هدف ، پيگيري مداوم جهت رفع انسداد حسابهاي اين بانك نزد بانكهاي خارجي و انتقال مانده هاي مسدودي، همكاري جهت ساماندهي حسابهاي ارزي و خروج به موقع، تداوم آزاد سازي منابع پس از برجام در قالب بازپرداخت تسهيلات اعطايي تحت قراردادهاي اعتبار خريدار و دريافت خسارت از صندوق ضمانت صادرات ايران از جمله اقدامات مهم بين المللي بانك توسعه صادرات در سال جهش توليد در حوزه بين المللي است.
همچنين با تداوم اعطاي تسهيلات اعتبار خريدار از ابتداي سال تا كنون مبلغ 12،128،382 دلار پرداخت شده است. مبلغ مذكور بابت صادرات كالاها و خدمات به كشورهاي مختلف از جمله ارمنستان پرداخت شده است. از سوي ديگر در حال حاضر روابط كارگزاري با 18 بانك ايراني خارج از كشور در كشورهاي فرانسه، آلمان، انگليس، روسيه، تاجيكستان، ارمنستان، آذربايجان، انگلستان، ايتاليا و بلاروس و 4 بانك خارجي در كشور روسيه برقرار است.
اولويت ها و اهداف بانك توسعه صادرات در سال 1400
بانك توسعه صادرات ايران همزمان با ورود به سده جديد برنامه هاي راهبردي در خصوص ارتقا هر چه بيشتر ارائه خدمت رساني در 9 محور كاربردي را براي سال 1400 تدوين كرده است.
1- بانك مطابق سالهاي گذشته و بر اساس شاخصهاي اختصاصي كه وزارت اموراقتصادي و دارايي تنظيم نموده است، هدف تأمين مالي 5 درصد از صادرات غيرنفتي كشور را براي سال 1400 تنظيم نموده و سال آينده نيز قرار است همراه با افزايش صادرات غيرنفتي كشور، تسهيلات بانك نيز افزايش يابد.
2- چشم انداز بانك براي 5 سال آينده تبديل شدن به اگزيم بانك برتر منطقه است و به همين منظور تمامي اقدامات و اهداف راهبردي و سياستها براي نيل به اين چشم انداز تدوين شده است.
3- تبديل شدن به بانك ديجيتالي از جمله ريز راهبردهاي بانك توسعه صادرات براي 5 سال آينده است و براي رسيدن به اين مهم، برنامه استراتژيك و نقشه راه مربوطه تدوين و در حال اجرايي شدن است.
4- ديجيتالي شدن بانك توسعه صادرات مي تواند بسياري از نيازهاي مالي و بانكي مشتريان و صادركنندگان محترم را تامين نمايد و در اين راستا طرح بانكداري باز زيرمجموعه بانكداري شركتي براي برخي از مشتريان بانكداري شركتي بانك اجرا شده است كه استفاده از اين تجربه موفق، براي توسعه اين سيستم در سال آينده مدنظر است.
5- ارائه خدمات بانكي به صورت غيرحضوري از جمله اهداف ديگري است كه بانك در سال جديد به دنبال آن است و قرار است طي يك برنامه منسجم، كليه مراحل خدمات بانكي را به مشتريان به صورت غيرحضوري ارائه نمايد. در اين راستا بحث مربوط به امضاي ديجيتالي، احراز هويت الكترونيكي و ارتباط با سازمانهاي ارايه دهنده خدمات در اين خصوص در راس اقدامات قرار دارد.
6- تدوين و اجراي چرخه مديريت بهره وري در بانك، يكي از پروژه هايي است كه بانك تصميم دارد در سال 1400 آن را اجرا كند و در اين راستا سياست تبديل شدن به بانك بهره ور در كشور و به دست آوردن جايگاه عالي در زمينه شاخص هاي بهره وري در ميان بانك هاي كشور، در برنامه هاي سال آتي بانك تدوين شده است.
7- بانك توسعه صادرات همواره يكي از بانك هاي پيشرو در زمينه حمايت از صنايع دانش بنيان، نوآور، خلاق، استارتاپ و كليه صنايع با تكنولوژي بالا بوده است و در سال 1400 نيز با انعقاد تفاهم نامه با معاونت عملي و فناوري رياست جمهوري و صندوق نوآوري و شكوفايي اهداف بالايي را در زمينه حمايت از اين صنايع در پيش رو دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=62919
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن