نقش کلیدی روابط عمومی در مدیریت بحران ناترازی انرژی
معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به نقش کلیدی روابط عمومی در مدیریت بحران ناترازی ها، گفت: اگر مدیریت مصرف گاز یا دیگر انرژی ها در رأس امور قرار نگیرد، مؤلفه افزایش تولید، نمیتواند کارساز باشد.
به گزارش تفاهم آنلاین، سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت، در پنل تخصصی «نهاد روابط عمومی و مدیریت ناترازی انرژی (تجربه ۱۴۰۳)» که با حضور مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و جمعی از مدیران روابط عمومی کشور و کارشناسان حوزه انرژی در هتل المپیک برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: برای رفع ناترازی، دو مؤلفه وجود دارد که یک مؤلفه، همان افزایش تولید است که نیاز به سرمایه گذاری دارد، این مؤلفه لازم است ولی کافی نیست.
وی با بیان تاریخچه صنعت گاز، ادامه داد: اما مؤلفه بعدی، همان مدیریت مصرف است که اگر نباشد، افزایش تولید بی اثر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت انجام اقدامات همسو بهمنظور رفع چالش ناترازی انرژی در کشور، افزایش ظرفیت تولید گاز و مدیریت مصرف بهینه آن را، دو عامل کلیدی حل بحران ناترازی انرژی در کشور دانست و افزود: عدم اجرای اسناد بالادستی، فقدان فرهنگ مصرف بهینه، سهم بالای گازطبیعی در سبد انرژی، عدم تناسب تولید و مصرف گازطبیعی و توجیه ناپذیری بهینهسازی به دلیل قیمت پایین گاز از عواملی هستند که تنها راه برونرفت از آن، با همافزایی سازمانها، نهادها و البته مردم عزیزمان امکانپذیر است.
توکلی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ورود یک توده هوای سرد و بارشی دیگر به کشور و پیشبینی هوای سرد طی هفته آینده، از مردم خواست تا با پیوستن به پویش کاهش ۲ درجهای دمای محیط، در مصرف گاز صرفهجویی کنند.وی تأکید کرد که این اقدام میتواند معادل تولید دو فاز پارس جنوبی در مصرف گاز صرفهجویی ایجاد و نقش مهمی در حفظ پایداری شبکه گاز ایفا کند.
معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، افزود: اگر بتوانیم مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء را کاهش دهیم، همان مقدار گاز صرف تولید در بخش مولد و نیز نیروگاهها میشود؛ نتیجه این اقدام، کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاهها و در نهایت کاهش آلودگی هوا خواهد بود.
به گفته توکلی، اگر گاز نبود، به اندازه ۱۷۱ میلیون تن افزایش آلایندگی در کشور داشتیم که بسیار خطرناک بود؛ پس در این که برای آلایندگی کمتر باید حتما گاز استفاده شود، شکی نیست ولی اگر همین مصرف نیز کنترل و مدیریت نشود، میتواند مشکلات بیشتر دیگری به بار آورد.
توکلی در پایان، با تأکید مجدد بر نقش حساس روابط عمومی در اشاعه فرهنگ درست مصرف، تصریح کرد: روابط عمومی میتواند و باید با ترویج فرهنگ بهینه مصرف، به مردم یادآور شود که مصرف بیرویه گاز در بخشهای خانگی، تجاری، اصطلاحاً به خامسوزی منجر میشود، اما با بهینهسازی مصرف در این بخش، گاز بیشتری به بخش تولید و صنعت منتقل و به ارزش افزوده تبدیل شده و سبب پیشرفت اقتصاد کلان کشور میشود که این امر در نهایت به سود مردم خواهد بود.