اجتماعی

نقش زنان در رونق مشاغل خانگی چیست؟

نقش زنان در رونق مشاغل خانگی غیر قابل انکار است. زنان هم به عنوان مدیر کسب و کار و هم به عنوان مصرف کننده نقش تأثیرگذاری در این حوزه دارند. زنان باید به همان اندازه که در توسعه کار خود تلاش می‌کنند برای خرید از سایر مشاغل خانگی نیز تلاش کنند.

نقش زنان در رونق مشاغل خانگی نقشی دوگانه و بسیار تأثیرگذار است. زنان هم به عنوان مدیر یک کسب و کار خانگی و هم به عنوان یک مصرف کننده نقش بسزایی در این حوزه دارند. برخی تصور می‌کنند مشاغل خانگی تنها به زنان اختصاص دارد. در حالی که امروزه بسیاری از جوانان و مردان جامعه نیز مشاغل خانگی را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند. حتی مشاغل خانگی به بهانه‌ای برای کار گروهی خانواده‌ها تبدیل شده است. بنابراین توسعه مشاغل خانگی برای تمام افراد جامعه مفید خواهد بود. چه بسا همین کسب و کارهای کوچک زمینه‌ساز ایجاد شرکت‌های تجاری بزرگ برای آینده کشور شود.

نقش زنان در رونق مشاغل خانگی
نقش زنان در رونق مشاغل خانگی

 

نقش زنان در رونق مشاغل خانگی به عنوان مدیر کسب و کار

بسیاری از مشاغل خانگی توسط زنان راه‌اندازی و مدیریت می‌شوند. تهیه غذای خانگی، تولید محصولات طبیعی، تولید صنایع دستی و امثال آن با محوریت زنان انجام می‌شود. علاوه بر مشاغلی که بر مبنای یک مهارت زنانه شکل می‌گیرند مشاغل دیگری نیز بر پایه توانمندی زنان ایجاد می‌شوند. سلیقه زنانه، دقت نظر و وسواس زنان در بسیاری از موارد منجر به تولید محصولاتی خلاقانه و منحصر به فرد می‌شود. به عنوان مثال طراحی و تولید اسباب بازی از جمله مشاغلی است که به سلیقه و دقت نظر زنانه نیاز دارد. حتی در مشاغلی مانند فروشندگی لباس، زنان می‌توانند انتخاب بهتری از گزینه‌های موجود در بازار داشته باشند. به همین دلیل ورود یک فروشنده خانم می‌تواند در فروش یک فروشگاه تأثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین توانمندسازی زنان برای مدیریت مشاغل خانگی در موفقیت این کسب و کارها بسیار تأثیرگذار است.

نقش زنان در رونق مشاغل خانگی به عنوان مصرف کننده
نقش زنان در رونق مشاغل خانگی به عنوان مصرف کننده

نقش زنان در رونق مشاغل خانگی به عنوان مصرف کننده

بیراه نیست اگر بگوییم زنان بخش عمده مصرف کنندگان جامعه هستند. تصمیم‌گیری برای خرید مایحتاج مصرفی خانواده اعم از خوراک و پوشاک بر عهده زنان قرار دارد. بنابراین اگر قرار باشد محصول جدیدی وارد سبد خانوار شود آن محصول باید مورد پذیرش زنان قرار گیرد. به عنوان مثال استفاده از محصولات طبیعی به جای محصولات کارخانه‌ای اگر با همراهی زنان نباشد به نتیجه نمی‌رسد. زیرا مصرف محصولات طبیعی و نگهداری آنها سخت‌تر است. اما هم‌اکنون در جامعه با تغییر باور زنان جامعه استفاده از محصولات طبیعی رایج شده است. به همین ترتیب در مورد سایر مشاغل خانگی نیز باید توجه ویژه‌ای به جلب اعتماد زنان صورت گیرد. از سوی دیگر اگر زنان جامعه صاحبان مشاغل خانگی را فردی مانند خود بدانند خرید از آنها را به خرید محصولات چینی ترجیح می‌دهند.

سخن آخر

رونق مشاغل خانگی مزایای اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارد. از یک سو رونق کسب و کارهای خرد سبب گردش مالی میان اقشار مختلف جامعه می‌شود و این امر از ایجاد فاصله طبقاتی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، داشتن شغل و کسب درآمد در ایجاد نشاط اجتماعی بسیار مؤثر است. قرار نیست همه افراد به درآمدهای کلان برسند. اما همین که هرکسی در حد توانایی خود کار مفیدی انجام دهد و درآمد معقولی داشته باشد در تأمین سلامت روانی جامعه بسیار تأثیرگذار است. این امر به ویژه برای زنان جامعه اهمیت زیادی دارد. تا جایی که می‌توان گفت استقلال مالی و احساس مفید بودن مهمترین مزایای رونق مشاغل خانگی زنان است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80161
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن