دسته‌بندی نشده

نقش حیاتی مهارت آموزی  در دنیای کسب و کار

دکتر حوریه یحیایی

 

مهارت آموزی یک نقش بسیار مهم و حیاتی در دنیای کسب و کار دارد. در دنیای امروزی که تکنولوژی و محیط کسب و کار به سرعت در حال تغییر است، اکتساب و به ‌روزرسانی مهارت‌ها برای افراد و سازمان‌ ها بسیار اهمیت دارد. چرا که  مهارت آموزی به افراد  این امکان را می‌دهد تا مهارت ‌های جدیدی را از جمله مهارت‌های فنی، مدیریتی، ارتباطی و رهبری را تجربه کنند و رشد حرفه‌ ای خود را ارتقاء دهند، تا در دستیابی به هدف‌ های شغلی و شخصی خود موفقیت بیشتری داشته باشد. اکتساب مهارت‌های جدید و به ‌روزرسانی مهارت‌های فعلی، افراد و سازمان‌ ها را قادر می‌سازد تا با تغییرات روزمره سازمانی سازگار شده و راهکارهای مناسب را برای موفقیت در بازارهای رقابتی اجرا کنند.

از اینرو همواره یک سئوال مهم پیش روی کارشناسان کشور قرار دارد، آیا تا به امروز توانسته اند در راستای توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهارت هایی را به آن ها آموزش دهند، که دنیای اقتصادی کشور را متناسب با ملزومات دنیای نوین بنا کنند؟ آن هم دقیقا در ایامی که اشتغال و اشتغال ‌زایی یکی از اصلی‌ترین دغدغه های جامعه تبدیل شده است و حتی تحصیلات دانشگاهی به عنوان شاخصه ‌ای برای جلوگیری از بیکاری کارساز نمی‌باشد. نقش مهم و سرنوشت ساز مهارت آموزی در کنار آموزش‌های تئوری دانشگاه ها به نوعی هدایت‌ کننده به سمت چرخه ی تولید است. آموزش هایی که  به سبب انعطاف پذیری نشات گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور، در بالا بردن توانایی افراد برای احراز مشاغل، نقش بسزایی دارد.

مهارت آموزی و کارآفرینی پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. اگر دانشگاه ها از بدو ورود بر مهارت افزایی در کنار دانش افزایی توجه ویژه ای را مبذول دارند، می توانند از این طریق ، باعث افزایش فرصت های بازار شده و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقاء بخشند. طی سال های اخیر ، تحولات متعددی باعث تغییر افق های سیاسی و اقتصادی شده است، اما در یک واقعیت هیچ تغییری ایجاد نشده است و آن، اهمیت مهارت آموزی و به دنبال آن کارآفرینی در بهبود شاخص های مهم اقتصاد از جمله اشتغال، بهره‌ وری و رشد اقتصادی است. آموزش نظری همگام با کار عملی موجب تربیت نیروی انسانی خلاق و فعال می‌گردد و این نیروها با نفوذ در جامعه سبب به کارگیری بخش عظیمی از نیروهای توانمند جامعه خواهند شد.

چرا مهارت آموزی مهم است؟
چرا مهارت آموزی مهم است؟

اکتساب مهارت‌های جدید و به‌روزرسانی مهارت‌های فعلی می‌تواند در بهبود بهره‌وری و کارایی سازمان مؤثر باشد. مهارت‌های به‌روز و مناسب، افراد را قادر می‌سازد تا وظایف خود را بهبود بخشند، روش‌های بهتری را برای انجام کارها پیاده کنند و بهبود فرآیندها و فعالیت‌های سازمانی را ترویج دهند.

همچنین مهارت آموزی به افراد باعث می شود تا  ایده‌های نو را کشف کنند و از طریق ابتکار در فعالیت‌های کسب و کار تغییراتی را ایجاد نمایند. مهارت‌های خلاقیت و نوآوری، به افراد کمک می‌کند تا مسئله‌ها را به طرز جدیدی مشاهده کنند و راهکارهای نوین و موثری را برای موفقیت در دنیای کسب و کار ارائه دهند. داشتن مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار از جمله مهارت‌های فنی، تکنولوژیکی و ارتباطی، افراد را رقابت‌پذیرتر در بازار کار می‌ کند. این مهارت ها به فرد کمک می کند تا فرصت‌های شغلی بهتری را بدست آورند و موفقیت های حرفه ‌ای بیشتری را تجربه کنند.

از اینرو هر دولت و ملتی برای تلاش در مسیر پر از فراز و نشیب توسعه نیازمند مدیریت هایی خواهد بود که با داشتن عرق ملی، توان های ذاتی و اکتسابی، چرخ توسعه را در بستر فرهنگ خاص جامعه ی خود به چرخش درآورد و در این بین نقش آموزش های مهارت محور به عنوان حلقه ی واصله آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری بسیار ضروری و غیر قابل انکار است. چراکه عدم ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز نابسامانی موجود در حوزه ی اشتغال شده است.

بیکاری موجبات بسیاری از معضلات اجتماعی را فراهم می آورد و اگر جوانان با آموختن مهارت توانمند شوند، بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون با آن روبرو هستیم مرتفع خواهد شد. هم راستا کردن نظام آموزشی مهارتی با نقشه جامع علمی کشور، تسریع و تقویت ارتباط بین آموزش های مهارتی و از همه مهم تر ، رصد کردن نیازهای بازار کار می تواند در هر چه تاثیر گذارتر بودن این آموزش ها باشد.

در کل، مهارت آموزی در دنیای کسب و کار نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین، سازمان‌ ها و افراد باید به طور مداوم به منظور به‌ روزرسانی و ارتقاء مهارت‌های خود، به طور فعال در فرآیند آموزش شرکت کنند.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=101097
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن