علمی و تکنولوژی

اینفلوئنسر مارکتینگ و جذب مشتری

 

به گفته کارشناسان این حوزه ، اینفلوئنسر مارکتینگ در برابر دیگر روش‌های تبلیغات در اینترنت یکی از مدرن ترین و شاید بتوان گفت ، یکی از بروزترین بازاریابی اثرگذار در توسعه کسب و کار است.معمولا در دنیای کنونی ،هر کسب و کار و برند برای توسعه و پیشرفت خود حساب ویژه‌ای روی تبلیغات و معرفی محصول خود بکار می بندد.

کلمه ی اینفلوئنسر در لغت نامه ی انگلیسی به معنای تاثیرگذار است و در واقع به کسانی اشاره دارد که با قدرت نفوذ خود روی نظر دیگران، می توانند افکار افراد را جهت دهی نمایند. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد ،اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از مدرن ترین روش‌های تبلیغاتی است

در واقع این افراد با تاثیرگذاری روی انتخاب مردم، با تبلیغ یک محصول می توانند باعث بالا رفتن فروش آن شوند. از اینرو کمپانی های بزرگ و برندهای معروف و فروشگاه ها درمقابل یک استوری و یا پست این افراد حاضرند میلیون ها تومان هزینه نمایند. این روزها حتی پزشکان و بسیاری از کلینیک های تخصصی هم دست به دامن آن ها شده اند و برای افزایش درآمد خود توسط اینفلوئنسرها  تبلیغ می شوند.

شاید شما هم جزو افرادی باشید که کار اینفلوئنسرها را چندان مهم نمی ‌شمارید، اما باید بدانید، هنگامی که ما هر روز وارد اینستاگرام می‌شویم تا من باب تفریح یا اطلاع از اخبار مختلف ، چرخی در فضای اینستاگرام بزنیم و در میان صدها حاشیه از زندگینامه ی بازیگران و سلبریتی ها و یا فلان سیاستمدار پرحاشیه اطلاع پیدا کنیم، افرادی از طریق صفحات اینستاگرام شان ، پول پارو می کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ در حالی از طرق مختلف از تولید محتوا گرفته تا حاشیه سازی های متعدد ، سعی در تصاحب بیشتر فالوور دارند و اگر در این دنیای پر در و پیکر بتوانند تعداد فالوورهایشان را از مرز هزار و به عبارتی چند کایی بگذرانند و پا به دنیای فالوور‌های میلیونی بگذارند، نانشان در روغن است و دقیقا از این زمان شروع به دریافت نرخ‌های عجیب و غریب برای تبلیغات  می کنند. هر چند به گفته دبیر انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی، این روزها ، گا‌ها بازارداغی است تا واقعیت!

البته شواهد هم نشان می دهد که حتی مبالغ شصت میلیون تومان هم بازای یک استوری و تبلیغ دریافت نموده اند. اینکه تاثیر گذاری این تبلیغات بسته به معروفیت و البته محبوبیت اینفلوئنسرها دارد، امری مهم و غیرقابل اجتناب است. اما حتما باید این آشفته بازار متولی داشته باشد و از یک نظام قانونمند پیروی نماید. این روزها زمزمه ای درباره اخذ مالیات از اینفلوئنسرها به گوش می رسد که البته بنظر می رسد، تا عملیاتی شدن آن  ، فرسنگ ها فاصله است.

تعداد فالوورهای بالای  اینفلوئنسر مارکتینگ  به خودی خود فاقد مشکل است. اما مشکل از آن جا آغاز می شود که این چهره‌های مشهور فضای مجازی با افزایش تعداد فالوورهایشان، رقم‌های دریافتی ‌شان هم بیشتر می‌شود و بصورت تدریجی در حال تبدیل شدن به یک مرجع رسمی برای تغییر سلیقه‌های جامعه می‌شوند، زندگی در خانه های اشرافی، مسافرت های اروپایی لاکچری و … با توجه به این گپ طبقاتی بزرگی که در جامعه با آن روبرو هستیم ، تهدید بزرگی برای جامعه محسوب خواهد شد. از اینرو تبلیغات در یک چارچوب قانونی و منطقی در شبکه‌های اجتماعی و درآمدزایی از این طریق هرگز مشکلی ندارد. اما مساله اصلی اینجاست که راه و روش جذب این فالوورها و البته نوع و کیفیت کالاهای تبلیغ ‌شده و البته تبدیل شدن آن ها به یک چهره ی معروف تا چه حد صحیح و از راه  درست اتفاق افتاده است. بسیار خوب است که تبلیغات ، معرفی و فروش اجناس و خدمات از طریق اینفلوئنسرها پر بازده است ، اما قطعا باید شکل و نوع این تبلیغات از یک سازوکار مشخص پیروی نماید.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد مدیریت مالی          

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82636
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن