یادداشت

نفوذ در بازار، یکی از رمزهای موفقیت برندهای نوپا

نفوذ در بازار (Market penetration)  یکی از روش های موثر و ضروری برای رشد کسب و کارهای نوپا و استارت آپ های تازه کار است. در واقع شامل برنامه ای مبتکرانه با اهداف افزایش میزان مشتری، محصولات یا خدمات بوده و یک پای اصلی رقابت در بین حجم انبوهی از محصولات و خدمات مشابه در بازارهای امروزیست. در یک کلام فروش بیشتر، غایت اهداف این استراتژی محسوب می شود. هنگامی که یک کارآفرین و یا شرکت ها تصمیم می گیرند که وارد بازار شوند، با اتخاذ درست استراتژی های بازاریابی می توانند بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند. تکنیک نفوذ در بازار، عموما زمینه ساز رشد و افزایش درآمد زایی است و دارای شاخه های متفاوت بوده که بسته به نوع شرایط برای به چالش کشاندن رقبا و بالا بردن ارقام فروش، طرح و روش خاصی را انتخاب می کنند. اکثر برندهای جدید با علم به این حیطه می توانند همگام با سایر برندهای مطرح و صاحب نام قدیمی در بازار رقابت کنند.

تعدیل قیمت: اولین گام و شاید پرکاربرد ترین روش در این استراتژی، تعدیل قیمت است. در منظر اولیه، ممکن است سخت بنظر بیاید. اما در شروع کار می تواند ،تلنگری به خریدار برای انتخاب باشد. درواقع کاهش قیمت با هدف افزایش فروش صورت می پذیرد، از اینرو این مرحله باید عاقلانه و با بررسی شرایط جانبی عملی گردد، تا به جای فروش بیشتر، کارآفرین و تولید کننده را متحمل ضرر ننماید، زیرا کاهش مداوم قیمت ممکن است منجر به این باور شود که از کیفیت محصول نیز در این راستا کاسته می شود و محصولات گران قیمت تر در بازار از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردارند. از اینرو با اجرای دقیق دستورات قیمت گذاری موفقیت خود را پیش بینی نمایید . نداشتن تجربه در این حوزه، نبود تخصص کافی و عدم مدیریت صحیح باعث شکست یک برند و یا کارآفرینان جوان خواهد شد.

تبلیغات :گذشته از بحث قیمت گذاری، افزایش تبلیغات نیز نتایج چشمگیری در افزایش فروش به همراه خواهد داشت. زیرا نه تنها باعث افزایش آگاهی از برندها خواهد شد، بلکه باعث اطمینان خاطر مصرف کننده از کیفیت و مرغوبیت کالاها و خدمات شده و براحتی سایر رقبا را از میدان به در می کند. حتما برای همه ی ما پیش آمده ،برندهای نام آشنا در تیزرهای تبلیغاتی ازاطمینان بیشتری برخوردارند. یعنی یک اطمینان قلبی هرچند شاید غیر واقعی برای مرغوبیت کالا به خریدار می دهد. در دنیای امروز با افزایش ورود و حضور تکنولوژی و فضاهای رسانه ای متفاوت، کانال های توزیع کالا ها نیز بر نفوذ در بازار موثر است. چرا که بازاریابی و فروش از طریق اینستاگرام و سایت های آنلاین و استفاده از فضاهای مجازی منجر به افزایش کالای شما در بازار و سودآوری کلی تان خواهد شد. همچنین در استفاده از فضاهای آنلاین باید گفت: با همه گیری کرونا ،کسب و کارهای آنلاین کمترین ضرر را متحمل شدند. حال که موج دوم کرونا نزدیک است ،نفوذ در فضاهای مجازی را جدی بگیرید. نامتان را بر سر زبان ها بیاندازید و از پیج های معتبر برای تبلیغ برندتان بهره مند شوید.

بهبود کیفیت محصولات و آگاه کردن خریدار و مصرف کننده درباره استاندارد بودن محصولات و داشتن انواع گواهینامه های کیفیتی، خریدار را ترغیب به خرید و مصرف کالای مورد نظر کرده و بر میزان و جذابیت فروش می افزاید. کیفیت حرف اول و آخر را می زند. چرا که استراتژی های بالا تنها یک بار خریدار را مستلزم به انتخاب برندتان می کند. اما مشتریان وفادار در صف اجناس با کیفیت می ایستند.

یکی از ترفندهای ظریف در استراتژی نفوذ در بازار ارائه ی محصول جدید با شناخت کافی از این ابعاد ریسک پذیری و رشد فروش است. زیرا هر از چند گاهی شرکت های بزرگ به منظور کنار زدن سایر رقبا و نفوذ بیشتر در بازار، عرضه ی یک محصول جدید را انتخاب می کنند. مسلما اگر این عرضه از کانال های موثر صورت پذیرد، در میزان فروش برندها تاثیرات شگرفی خواهد داشت. روش تنوع در محصول برای رسوخ در بازار کنونی که اشباع از محصولات متنوع می باشد ، بیشترین منفعت را از آن تولید کننده خواهد کرد.

بسیاری از افراد بر این باورند، که فرایند رسوخ در بازار در کل امری ساده و یکنواخت است. غافل از اینکه همین فرایند سطحی می تواند شانس موفقیت بسیاری از استارت آپ ها و شرکت ها را چند برابر کند و درست در نقطه ی مقابل بسیاری از کسب و کارها را در همان نقطه های آغازین فعالیت شان از پا درآورد. رشد سریع در کسب و کارها، زمانی میسر خواهد بود که با عمل به زوایای مختلف این استراتژی بطور همزمان تعدادی زیادی از آن ها را به کار گرفت. اگر تمام نکات بالا با هم برنامه ریزی شوند، راه رشد و به درآمد رسیدن استارت آپ ها بسیار هموارتر خواهد شد. با  توجه به اینکه این استراتژی از امکانات مدیریتی و منابع که در حال حاضر سازمان ها از آن بهره مند می شوند، جزء استراتژی هایی با کمترین خطر و ریسک شناخته می شوند. توجه به این نکته ی مهم نیر حائز اهمیت است که تمامی نکات و توصیه های مذکور در بستری از شرایط و موقعیت های مختلف، مصداق پیدا می کند و این شما هستید که به عنوان یک کارآفرین و صاحب کسب و کاری نو با نگاهی دقیق، ذهنی تحلیل گر، موقعیت سنج بوده و بررسی تمام ابعاد استراتژی نفوذ را یکی از پایه های اصلی کسب و کارتان در نظر می گیرید.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=26005

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن