انرژی

نفت زیر بار کاهش اندک قیمت رفت

قیمت نفت معاملات پرنوسان روز جمعه را با کاهش اندکی به پایان برد اما نخستین رشد هفتگی در دو ماه گذشته را به ثبت رساند.

به گزارش تفاهم انلاین به نقل از  ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با شش سنت معادل ۰.۰۸ درصد کاهش، در ۷۶ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت معادل ۰.۲۱ درصد کاهش، در ۷۱ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه بسته شد.

قیمت نفت پس از این که نظرسنجی تولیدی بانک فدرال رزرو نیویورک، سومین کاهش ماهانه سفارش‌های جدید را نشان داد که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تقاضا برای نفت در سال آینده باشد، در ابتدای معاملات کاهش پیدا کرد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز گفت: آنچه که باعث آغاز کاهش قیمت نفت شد، افت چشمگیر آمار تولید نیویورک بود. به نظر می رسد این بازار نسبت به هر خبر جدیدی، حساس‌تر شده است و این شرکت هنوز مطمئن نیست که بازار به کف قیمت رسیده است.

معامله گران همچنین از اظهارات روز جمعه جان ویلیامز، رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک درباره امید به کاهش نرخ بهره در سال آینده، متزلزل شدند. ویلیامز در مصاحبه ای با شبکه سی ان بی سی گفت: ما در حال حاضر واقعا درباره کاهش نرخ‌ها صحبت نمی‌کنیم. وی خاطرنشان کرد که در خصوص کاهش نرخ‌ها، فقط تصور می‌کنم فکر کردن به این موضوع، در مقطع فعلی، زود است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، پنجشنبه گذشته اعلام کرد سیکل افزایش نرخ بهره برای مهار تورم احتمالا رو به پایان است، اما احتمال افزایش بیشتر را منتفی ندانست.

پس از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا، دلار در معاملات روز پنج شنبه، به پایین‌ترین حد چهار ماهه خود نزول کرد. شاخص دلار در روز جمعه در مجموع ثابت بود. کاهش ارزش دلار، نفت را که به این ارز قیمت گذاری می شود، برای خریداران خارجی ارزان‌تر می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این برآورد، ۱۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه گذشته این آژانس بالاتر است اما کمتر از نصف ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز میزان رشد تقاضا در سال میلادی آینده است که اوپک پیش بینی کرده است.

اوپک و متحدانش در اواخر نوامبر برای کاهش داوطلبانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ توافق کردند.

به گفته جان کیلداف، از شرکای شرکت  اگین کپیتال، بازارها به طور کلی و نفت به طور خاص، در تلاش هستند تا آنچه را که در حال روی دادن است، درک کنند. همه سعی می‌کنند محتاطانه حرکت کنند.

بر اساس گزارش رویترز، یک سیگنال‌ مثبت برای بازارهای نفت در روز جمعه، کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا بود که توسط شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز اعلام شد. تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز که شاخص اولیه برای ارزیابی تولید آتی است، در هفته منتهی به ۱۵ دسامبر، با سه حلقه کاهش، به ۶۲۳ واحد رسید. تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته، با دو حلقه کاهش، به ۵۰۱ حلقه رسید، در حالی که دکل‌های گازی بدون تغییر، ۱۱۹ حلقه ماند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=100298
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن