علمی و تکنولوژی

نرم افزار انبار یا کنترل موجودی

انبار داری و مدیریت و کنترل اجناس و کالاهایی که در آن وارد یا از آن خارج می شود، یکی از مهم ترین بخش های هر کسب و کار محسوب می شود. فرقی نمی کند که انبار متعلق به یک کارخانه تولید کننده بزرگ با حجم زیادی از محصولات باشد، یا یک کارگاه تولیدی با حجم تولید نسبتا کم. اهمیت انبارداری و کنترل و مدیریت کالاهای آن یکی از موثرترین و مهم ترین عوامل تاثیر گذار در افزایش یا کاهش موفقیت یک شرکت محسوب می شود. چون از جمله مهم ترین دارایی های یک سازمان شناخته می شود. مدیریت کردن انبار و بررسی اجناس و کالاهایی که در طول روز، ماه یا سال در آن جابه جا و منتقل می شود، کاری هزینه بر و بسیار دشوار است که به صورت دستی امکان کنترل آن وجود ندارد. به همین منظور خوشبختانه نرم افزارهای تخصصی ویژه مدیریت کردن موجودی انبار به نام نرم افزار انبار (کنترل موجودی) طراحی و تولید شده است. این نرم افزار قادر است که به صورت لحظه ای و اتوماتیک آمار دقیقی در مورد موجودی انبار، و تعداد ورودی و خروجی کالاها را ارائه دهد. سیستم نرم افزار انبارداری به صورتی طراحی شده که مبتنی بر بارکد برای مدیریت و کنترل کلیه امور انبار مانند ورود کالا به انبار (رسید)، خروج کالا از انبار (حواله)، انبارگردانی … است. به گونه ای که توانسته کاغذ و کلیه اسناد کاغذی مرتبط با انبار داری را حذف کرده و تا حد زیادی از خطاهای غیر عمد انسانی جلوگیری کند. در واقع زمانی که حجم کالاها و تعداد ورود و خروج آن ها به انبار افزایش یابد، سهوا ممکن است خطاهایی در شمارش و مدیریت آن رخ دهد. اما با استفاده از نرم افزار انبار علاوه بر کاهش این خطاها، از بروز مشکلات مالی و مالیاتی نیز جلوگیری می شود. این نرم افزار قابلیت ها و مزایای منحصر به فرد دیگری دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

کاربرد نرم افزار انبار یا کنترل موجودی

طراحی نرم افزار انبار یا کنترل موجودی به صورتی انجام شده که کلیه عملیات ها به صورت مکانیزه و با دقت بالا انجام می شود. در برخی شرایط عدم کنترل موجودی انبار و اطلاع نداشتن از موجودی کالاها تاثیر زیادی در کاهش رضایت مشتریان دارد. از جمله بهترین کاربرد نرم افزار انبار یا کنترل موجودی می توان به افزایش سرعت عمل و دقت مدیران انبارداری یا سایر افراد مرتبط با این بخش اشاره کرد. چون با استفاده از دستگاه بارکد خوان می توان مغایرت یا عدم مغایرت از کالاهایی که وارد انبار شده یا از آن خارج می شود، را کنترل کرد. این روند کمک می کند که قبل از اتمام موجودی کالاها بتوان آن ها را تهیه کرد. همچنین کمک می کند که با کنترل میزان موجودی در مورد هزینه های فعلی و پرداخت های آینده با دقت بالاتری تصمیم گیری کرد.

نرم افزار انبار یا کنترل موجودی

مزایای استفاده از نرم افزار انبار یا کنترل موجودی

علاوه بر قابلیت ها و کاربردهای ذکر شده در مورد نرم افزار انبار یا کنترل موجودی این نرم افزار مزایای قابل توجهی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

طراحی رابط کاربری ساده و آسان

یکی از بهترین مزایای استفاده از نرم افزار انبار یا کنترل موجودی این است که نیازی نیست دانش قبلی برای کار کردن با این سیستم را داشته باشید. همچنین نیازی نیست کلیه داده ها را به صورت دستی یا از فایل اکسل در این نرم افزار بارگذاری کنید. برای این کار کافی است از دستگاه بارکد خوان استفاده کرده و اطلاعات مربوط به کالا را اسکن کنید. بلافاصله اطلاعات ذخیره و ثبت می شود.

کاهش یا از بین بردن خطاها

شمارش کالاها و ثبت تعداد آن ها به صورتی دستی زمان بر و هزینه بر است. علاوه بر این ممکن است خطاهای انسانی رخ دهد که باعث ثبت احتمال خطا در شمارش کالاها و موجودی آن ها می شود. اما با استفاده از نرم افزار انبار چون مبتنی بر بارکد است، احتمال رخ دادن خطا از بین می رود و به صفر می رسد.

مقرون به صرفه بودن

پیاده سازی سیستم بارکد و تهیه نرم افزارها و سخت افزارهای مرتبط با آن کاری هزینه بر است. به همین جهت با به کارگیری نرم افزار انبار می توان تا حد زیادی هزینه های سربار را کاهش داد. از طرفی با آموزش نیروی انسانی باعث بهبود وضعیت مالی فعلی کل مجموعه شد. در واقع با استفاده از سیستم کنترل موجودی نیازی به پرداخت و خرید و نگه داری کالاهای اضافه و تاریخ گذشته نیست.

امنیت بالا

در برخی از اقلام و کالاها به ویژه اقلام دارویی اطلاع از میزان موجودی کالاها اهمیت زیادی در هر کسب و کار دارد. با پیاده سازی و استفاده از نرم افزار انبار می توان بارکدهای هر کالا را ردیابی و کنترل کرد. این کار باعث کاهش و از بین رفتن سرقت، و افزایش امنیت تامین کنندگان و سرمایه گذاران می شود.

بهبود عملکرد مالی سازمان

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بهبود عملکرد کل سازمان اطلاع از موجودی و گزارش دقیق از کالاها است. برای مثال ممکن است برخی از کالاها ظاهر یکسان اما قیمت مختلف داشته باشند. اما با استفاده از نرم افزار کنترل موجودی و استفاده از بارکد خوان می توان به صورت دقیق تعداد و قیمت کالاها را تطبیق داد تا ورود و خروج کالاها به صورت دقیق و بدون خطا انجام شود.

امکان ادغام شدن با سیستم نرم افزار حسابداری

یکی از بهترین مزایای نرم افزار انبار یا کنترل موجودی این است که می توان بین آن با سیستم حسابداری ارتباط و ادغام ایجاد کرد. این ویژگی تاثیر زیادی در بهبود عملکرد مالی سازمان و افزایش سود دهی و امکان کنترل موجودی مالی و پرداخت هزینه ها دارد.

امکان مدیریت موجودی بر اساس ویژگی ها

با استفاده از نرم افزار کنترل موجودی می توان کالاهایی که دارای تاریخ انقضا هستند را در زمان مقرر ثبت نمود تا در وهله اول به فروش برسند. این کار باعث جلوگیری از افزایش سربار شدن انبار می شود. برای این کار باید محصولات را بر اساس ویژگی دسته بندی کرد.خرید انواع نرم افزارهای حسابداری از کاربرد کامپیوتر

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88904
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن