اقتصادی

نحوه اعتراض به تخلفات گمرکی

تخلفات گمرکی به منظور کار های غیر قانونی مانند عدم مقاریت اجناس، ارزش کالای وارداتی و تخلفات ترانزیتی می‌باشد. درصورت بروز تخلفات ماده های قانونی در خصوص مقابله با آن وجود دارد. شما نیز می‌توانید در صورت صدور حکم اشتباه در ترخیص کاری کالای خود، نصب به تخلفات گمرکی نسبت داده شده اعتراض کنید. در ادامه شمارا با تمامی موارد ذکر شده آشنا خواهیم کرد.

اعتراض به تخلفات گمرکی

اعتراض به تخلفات گمرکی بعد از صدور حکم نهایی از سوی حیات ناظر بر تخلفات گمرکی امکان پذیر است. معترض می‌تواند به اصل جریمه و مبلغ جریمه اعتراض خود را وارد نماید. مرتکب شونده جرم باید اعتراض خود را با تمامی مدارک و شواهد تسلیم گمرک کند، تا از طریق کمسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی به آن رسیدگی شود.

ماده های قانونی تخلفات گمرکی

ابتدا به اینکه ماده های قانونی برای رسیدگی به تخلفات گمرکی وجود دارد اشاره کردیم. حال چند مورد از پر تکرار ترین آنها را برای شما آورده‌ایم تا شمارا با مجازات تخلافات گمرکی آشنا سازیم.

ماده 268 آ.ا.ق.اگ

طبق این بند از تبصره تخلفات گمرکی، اگر نام کشور وارد کننده بر خلاف واقع اظهار شده باشد و این امر باعث رسیدن زیان مالی به دولت شود علاوه بر دریاف مابه التفاوت مبلغ هزینه دیگری از سوی رئیس گمرک به منظور جریمه برای شخص در نظر گرفته می‌شود.

ماده 270 آ.ا.ق.اگ

این ماده در خصوص مهلت خروج وسایل نقله از گمرک می‌باشد. تمامی وسایل نقلیه ای که به استناد جواز عبور بین الملل (ماده 192 آیین نامه گمرکی) یا پروانه ترانزیت وارد می‌شوند، موظف اند که در زمان مقرر شده توسط گمرک برای خارج کردن از کشور و یا تشریفات گمرکی اقدام فرمایند. در غیر این صورت و بدون داشتن عذر موجه برای کمسیون رسیدگی تخلافات گمرکی هر روز مبلغی برای جربمه برای آن در نظر گرفته می‌شود.

ماده 268 بند ج تبصره 1

در صورتی که نام کالای مجاز وارد وارد شده را برای حق گمرکی کمتر با کالای مجاز دیگر تعویض کنید، علاوه بر پرداخت مابه التفاوت اجناس، پرداخت جریمه نقدی تعیین شده توسط رئیس گمرک کالای شما قاچاق به حساب آمده و مانند بند 9 ماده 29 قانون امور گمرکی با آن برخورد می‌شود.

چه مواردی جزوء تخلفات گمرکی به حساب می‌آید

در جواب سوال چه مواردی جزوء تخلفات گمرکی به حساب می‌آید؟ باید بگوویم که اجناس ممنوع الورود، عدم مقاریت نام کالا در اظهار نامه با کالای وارد شده، عدم مقایرت نام کالای وارد شده با کالای ذکر شده در اظهار نامه و ورود اجناس غیر قانونی به کشور جزوء تخلفات گمرکی بوده و با توجه به نوع تخلف با آن برخورد می‌شود.

تخلفات ترانزیتی

یکی از راه های صادرات و واردات از طریق ترانزیت ها انجام می‌شود. ترانزیت ها دارای دو گمرک می‌باشند گمرک ورودی و گمرک خروجی که بیشتر تخلفات در گمرک ورودی اتفاق می‌افتد.

  • گمرک ورودی

با توجه به ماده 54 قانون گمرکی، هر گاه مشخصات کالای عبوری با اظهار نامه مطاقبت نداشته باشند مسئولان ذی ربط صورت جلسه‌ای تنظیم کرده و اظهارنامه و پروانه کالا مطابق آن اصلاح و سپس از مرز عبور داده می‌شود.

  • گمرک خروجی

با توجه به قانون 55 گمرکی، در موارد استثنا که ظن قوی به تخلف توسط کنترل گمرک که در راه وجود دارد نسبت به مقایرت محصول و پروانه آن در مورد کالا اضافی، کالا ضبط شده و در صورت کسری و دیگر موارد به عنوان قاچاق با آن برخورد می‌شود.

چگونه می‌توان به تخلفات گمرکی اعتراض کرد.

در صورت بروز اختلاف، ارزیابان باید صورت جلسه را در اظهار نامه موشته و امضاء کنند و سپس صورت جلسه تخلف انجام شده از طرف سرویس ارزیابی تنظیم و برای تعیین جریمه به رئیس گمرک ارائه شود. در صورتی که اعتراض و اختلاف به وجود آمده در گمرک حل نشود باید به سازمان حل اختلاف گمرکی مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

تخلفات گمرکی گاهی می‌تواند کوچک و گاهی برزگ باشند، که در دو این موارد شما تخلف انجام داده و مطاقب قانون اساسی گمرکی با شما برخورد می‌شود. تخلفات گمرکی شامل عدم مقایرت کالا با کالای نام برده در اظهار نامه، تخلفات ترانزیتی، تخلفات نامی جهت پرداخت گمرکی کمتر می‌باشد. در صورت بروز تخلف شما میتوانید از طریق خود گمرک یا شورای حل اختلافات گمرکی به جرمیه در نظر گرفته شده اعتراض کنید. در صورت حل نشدن مشکل در گمرک باید به شورای حل اختلاف گمرکی مرجعه کنید.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=98571

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن