موانع داخلیسازی تجهیزات صنعتی
محمود تبریزی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه هر روزه تعداد قطعات وارداتی که به ساخت داخلی تبدیل شده بیشتر میشود، اظهار کرد: عموما مواضع مسئولین با مواضع بخش خصوصی متفاوت است و آنها مشکلات و گرفتاریهای تولیدکنندگان را نمیدانند؛ بنابراین تصمیمات آنها در موارد زیادی عملی نیست. برای مثال طرح رفع موانع تولید ایجاد میشود اما هیچ تأثیری بر تولید ندارد.
وی افزود: در حال حاضر وضعیت تولیدکنندگان این حوزه سختتر شده؛ چرا که در گذشته قطعات ماشین آلات بدون انتقال ارز و با پرداخت پول به صراف واردات انجام میشد، اما در حال حاضر امکان این کار وجود ندارد و تخصیص ارز هم در سال جدید صورت نگرفته است؛ بنابراین کارخانه با از بین رفتن یک قطعهای که مشابه داخل آن وجود ندارد متوقف میشود.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با بیان اینکه بهترین کارخانه های صنعتی ایران هم بین ۲۰ تا ۵۰ درصد واردات دارند، تصریح کرد: دولت میتواند برای کارخانه های تولیدی که لیست بیمه هم دارند سقفی برای واردات بدون انتقال ارز در نظر بگیرد تا مشکلات جاری آنها حل شود. البته در حوزه تجهیزات صنعتی معمولاً قطعات کوچک و برخی مواد اولیه وارداتی است و موجب تورم خیلی زیاد نمیشود.
وی مشکل دیگر واحدهای سازنده تجهیزات صنعتی را در حوزه ثبت سفارش عنوان کرد و گفت: ثبت سفارش برخی از قطعات وارداتی به دلیل تولید داخل ممنوع است، اما در مواردی تولید آنها کمتر از نیاز کشور است. این مشکل در مورد بسیاری از قطعات و مواد اولیه وارداتی و حتی در مورد برخی فولادهای خاص وجود دارد. حتی ممکن است کیفیت قطعه داخلی مناسب نباشد. در مواردی هم مهلت تحویل قطعه داخلی طولانی است که برای واحد تولیدی مشکل ساز میشود. این شرایط باعث شده برخی خطهای تولیدی تعطیل شود.
وی افزود: در شرایطی که مشکلات ارزی برای دولت وجود دارد، برای رشد تولید باید تولیدکننده مجاز باشد از راههای مختلف مواد اولیه خود را تامین کند. به ویژه در بخش تجهیزات صنعتی که شاید ۱۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز آنها دچار مشکل تخصیص ارز باشد که تاثیر زیادی در قیمت تمام شده ندارد.
تبریزی در پایان توصیه کرد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) که عموما هم افراد جوان هستند و شاید تجربه کمتری داشته باشند، حداقل هر ماه جلسهای با صنعتگران شاخههای متفاوت داشته باشند و مشکلات آنها را بشنوند و حل مشکلات کلانتر که مربوط به تعداد بیشتری از بخشهای تولید مربوط میشود را در اولویت قرار دهند.
لازم به ذکر است که تعمیق ساخت داخل که یکی از مهمترین اتفاقات سال ۱۳۹۸ در بخش تولید و صنعت بود، در نهایت به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی منجر شد. همچنین اولین محور برنامههای وزارت صمت در سال جاری توسعه و تعمیق ساخت داخل است که در آن جایگزینی ۳.۲۸ میلیارد دلار تولید به جای واردات هدفگذاری شده است.