کارآفرینی

مهم ترین چالش های کسب و کار

میترا اکبری

 

اگر به فکر راه اندازی کسب و کاری هستید و یا می خواهید کاری را شروع کنید قبل از هر چیز باید با انواع کسب و کار ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید کسب و کار مورد نظر خود را پیدا کنید. در دنیای امروز، بازار کار ، افراد را با موقعیت های شغلی متنوعی روبرو ساخته  که انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه برای فعالیت تجاری را دشوار می‌سازد. قبل از انتخاب هر شغلی ابتدا هدف را تعیین کنید. آیا علاقه مند به کارهای خانوادگی هستید و یا شراکت با دوستان را ترجیح می دهید؟ گاها برخی اشخاص تمایل دارند  با افراد با تجربه و متخصص کار کنند. همه این موارد می تواند شما را در انتخاب کسب و کارتان یاری کند.

یکی از انواع کسب کارها، کسب و کارهای آموزشی است. البته این کسب و کار می تواند در کنار شغل اصلی شما قرار بگیرد. این کسب و کار انعطاف پذیر است و در زمان‌هایی که شما فعالیت دیگری انجام نمی دهید برای شما منبع درآمد محسوب می شود. این فعالیت بیشتر برای بانوان مناسب است. همچنین برای مردانی که بازنشسته شده اند و به دنبال کسب یک درآمد جانبی هستند نیز مفید است.  برای ورود به این کسب و کار ابتدا باید بازار هدف را مشخص کنید. اگر تخصص خاصی دارید مثلا تدریس زبان‌های خارجی، تدریس موسیقی ، کلاس های کنکور و یا سایر موارد آموزشی، همه این موارد می تواند برای آغاز یک کسب و کار مفید باشد.

در زمینه های دیگرمانند رژیم های غذایی، مراقبت‌های پوستی، آشپزی و یا حتی آموزش اصول سئو می‌توانید، فعالیت کنید. فعالیت در حوزه آموزش بسیار به‌صرفه و امن است؛ زیرا همیشه نیاز به آموزش احساس می شود. همچنین دانش و تخصص در حوزه‌های مختلف با توجه به پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند. لذا نیاز به یک سری اشخاص که به صورت تخصصی در حوزه خاصی آموزش می‌دهند، همیشگی است.

از دیگر کسب و کارها که امروزه بسیار مورد توجه به ویژه جوانان قرار گرفته است،  کسب و کارهای اینترنتی است. قبل از هر چیز،بهتر است توضیحی در مورد کسب و کارهای اینترنتی ارائه دهیم؛ به تمام  و یا همه محصولات و یا خدماتی که در اینترنت ارائه  و یا به فروش می رسد کسب و کار اینترنتی می گویند. این کسب و کارها با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش کامپیوتر- لب تاپ و اینترنت به وجود آمدند. در کنار این ها فضای مجازی نیز می تواند فضای مناسبی دیگری برای کسب درآمد باشد. کسب و کارهای اینترنتی به دلیل سهولت استفاده و توسعه سریع توانسته به سرعت جای خود را در اقتصاد پیدا و تثبیت کند. مزیتی که این کسب کارها دارند این است که، هر چند کسب و کار شما کوچک و با سرمایه اندک باشد می تواند طیف گسترده ای از جمعیت را در بر گیرد و به راحتی محصولات را عرضه کنید.

نکته مهم دیگر این کسب و کارها این است که بعد مکان را هم می توان کنترل کرد. در سال های دور کسب و کارهای کوچک فقط محصولات خود را در محدوه کوچکی به فروش می رساندند. اما درعصر امروز با کمک اینترنت و سایر برنامه ها در ابعاد بزرگتر، محصولات و خدمات خود را ارائه می کنند. البته این را هم باید بدانید که ، کسب و کارهای اینترنتی بسیار آسان، راحت و بی‌دردسر نیستند و مشکلات و مسائل خود را دارند. نوع دیگری از کسب و کارها ، کسب و کار خدماتی است. در این نوع کسب و کارها محصولات فیزیکی عرضه نمی شود؛ بلکه نوعی خدمات به مشتریان ارائه می شود و هدف آن برطرف کردن نیاز یا خواسته مخاطب می باشد. خدمات مشاوره، تعمیرات لوازم، آژانس‌های مسافرتی، حمل و نقل، آرایشگاه‌ها، پرستاری و خدمات پزشکی، حسابداری و امورمالی نمونه‌هایی از این نوع کسب و کارها هستند. مزیت عمده کسب و کارهای خدماتی هزینه راه‌اندازی نسبتا کم آنها است. با این حال برای کسب درآمد کافی، ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان و جلب اعتماد آنها بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل برای ماندگاری مخاطب و وفادار کردن آنها، در بسیاری موارد این دسته از کسب و کارها خدمات خود را به شکل آنلاین از طریق پلتفرم‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌ها تبلیغ می‌کنند.

کسب و کارهای خانگی یا مشاغل خانگی این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و در واقع به هر فعالیت اقتصادی که در محل سکونت افراد انجام می‌شود، کسب و کار خانگی می‌گویند. کسب و کار خانگی ممکن است فروش لباس، ارائه خدمات آشپزی و یا سایر فعالیت‌ها باشد. در بین انواع کسب و کار، کسب و کارهای خانگی مزایای زیادی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: انعطاف پذیری، سرمایه اولیه کم، فعالیت در زمینه مورد علاقه، افزایش میزان موفقیت، مناسب برای زنان و غیره.

شروع هر کسب و کاری با چالش هایی روبه رو است و کسب و کارهای خانگی نیز از این قضیه مستثنی نیستند؛ پس قبل از شروع ، به طور کافی در مورد راه اندازی کسب و کار جدید تحقیق کنید و از تجربیات دیگران استفاده کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا