یادداشت

مهارت های کارآفرینی وزیر کار!                 

دکتر علیرضا دریکوند- دکترای تخصصی کارآفرینی/استاد دانشگاه

                           

در بررسی شاخصه های وزرای پیشنهادی دولت جدید در شورای راهبری ، مهارت‌های کارآفرینی و مدیریتی از جمله مهارت حل مسئله ، نوآوری ،کار تیمی ، نگرش راهبردی ، توان رهبری و انعطاف  دیده می شود ،بسیار عالی! در مورد وزیر کار  که وزیر کار و بیکار و کارجو و کارگر و کارآفرین و کارفرما  و کار گروهی (تعاون) و از کار افتاده و البته ده ها میلیون مستمری بگیر و بازنشسته و ۸۵ میلیون نفر مخاطب اقداماتش هستند شرایط  نیازمند نگاه ویژه و متفاوتی است.

نوشته های مشابه

بسیاری از بحران ها و ابرچالش های اجتماعی اقتصادی کشور یا منشا اصلی آنها در وزارت کار است مثل بیکاری ، صندوق های بازنشستگی و… یا وزارت کار . وزارت متاثر از  این بحرانهاست مثل فقر و رفاه و یارانه ها و… از طرفی آسیب های اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی  به طرز زجر آوری به ظهور و بروز خیابانی و علنی رسیده است و وزیر کار از درون خانواده تا اعلا درجه حرکت دولت و جامعه باید دارای راه حل برای مسایل باشد .

راه حل های جامع  علمی و مبتنی بر شرایط اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه کنونی  بی آزمایش و خطا ، برای مردمی که سالها با گوشت و پوست و استخوان از سیاست ها و رویکردهای اقتصادی اجتماعی دولت ها مورد آزمایش و خطا قرار گرفته اند و اکنون آستانه تحمل بسیار پائینی دارند . لذا وزیر کار یک وزیر استراتژیک است  و باید دارای  استراتژی  برای وزارتخانه ای  با چند ده میلیون وابسته سازمانی و 85 میلیون ایرانی را در حوزه کار و تعاون و رفاه اجتماعی را داشته باشد.

در این میان برای ارزیابی وضعیت کنونی علاوه بر آمار های رسمی ، دماسنج کف جامعه و بازار است . اینک جامعه از سنجش  مستقیم شرایط بازار و جامعه توسط رئیس جمهور منتخب امیدوار شده است ، زیرا ارتباط با کف بازار و شنیدن انعکاس درد و مشکلات جامعه در صورت تداوم نویدبخش رابطه بهتری برای جامعه که  این حرکت ها هم از جانب رئیس جمهور و  هم وزیرکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار و کسب و رفاه و شغل و اقتصاد و اجتماع تاثیر گذار خواهد بود.

امید که وزیر کار و کارآفرینی با همچنین نگاهی انتخاب شود و برون داد عملکرد وزیر و  تیم مربوطه با مهارت های کارآفرینی و مدیریتی ، در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان مهم ترین  وزارت اجتماعی اقتصادی  کشور ، بهبود شاخص های کیفی و کمی جامعه ایرانی باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا