کارآفرینی

مهارت؛ لازمه جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش سامانه سیاست‌های فعال بازار کار از آخرین آمار متقاضیان اجرای دوره کارورزی، ۱۳۰ هزار و ۳۳۷ داوطلب ثبت‌نام شده واجد شرایط شناخته شده‌اند که از این تعداد حدود ۴۲ هزار نفر موفق به بستن قرارداد شده‌ و ۱۸ هزار و ۶۶ واحد پذیرنده ثبت‌نام کرده‌اند.

استان‌های فارس، لرستان، خوزستان، کرمان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان و خراسان رضوی؛ دارای بیشترین تعداد داوطلب ثبت‌نام شده هستند و استان فارس با ۱۲ هزار و ۳۳۶ داوطلب، ۱۹۷۶ تعداد واحد پذیرنده و ۴۹۶۷ قرارداد منعقده بیشترین آمار داوطلبان ثبت‌نامی و انعقاد قراردادها در طرح کارورزی را به خود اختصاص داده است. کمترین تعداد واحد پذیرنده نیز متعلق به هرمزگان و کمترین تعداد قرارداد منعقده متعلق به گلستان بوده است. از نگاه بسیاری از کارشناسان، طرح کارورزی فرصت آشنایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با محیط کار را فراهم کرده و موجب افزایش قابلیت‌های آن‌ها برای جذب فرصت‌های شغلی در آینده و ورود به بازار کار می‌شود.

در حال حاضر، یکی از علل عمده بیکاری در کشور نبود مهارت های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است و لازمه جذب فارغ التحصیلان به بازار کار داشتن مهارت است. بر این اساس کارورزی طرحی موثر در توسعه اشتغال همراه با مهارت‌آموزی است که زمینه آشنایی افراد با محیط کار و جذب آن‌ها در بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند و آشنایی کارورز با محیط کار و مهارت‌آموزی مهم‌ترین مزیتی است که دنبال می‌کند.

“طرح کارورزی” یکی از برنامه‌های مهم دولت در راستای تولید و اشتغال برای جوانان جویای کار به ویژه فارغ‌التحصیلان است و هدف از اجرای آن افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب‌وکار دانش‌ آموختگان، تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاه و فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به بنگاه است. طرح کارورزی فرصت آشنایی فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی با محیط کار را فراهم کرده  و موجب افزایش قابلیت‌های آن‌ها برای جذب فرصت‌های شغلی در آینده و ورود به بازار کار می‌شود. شرط برخورداری از مزایای دوره کارورزی این است که دانش‌آموخته دانشگاهی در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده، دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی باشد، در زمان ثبت‌نام در سامانه کارورزی کمتر از ۳۵ سال سن داشته و قبلا دوره کارورزی را نگذرانده باشد.

طول دوره کارورزی حداکثر ۲۴ ماه است و سقف کمک هزینه کارورزی، به تناسب مقطع تحصیلی و حضور کارورز در کارگاه برای مقطع کارشناسی تا ۵۰۰ هزار تومان، کارشناسی ارشد ۶۰۰ هزار تومان و دکترا تا ۷۰۰ هزار تومان به طور ماهیانه تعیین می‌شود و در پایان دوره مقدماتی و پس از تایید واحد پذیرنده به حساب کارورز واریز می‌شود. کارفرمایان و کارآفرینان نیز در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال، تا پایان برنامه ششم، برخوردار می‌شوند.

گفتنی است که در حال حاضر، بیشترین میزان بیکاران را افراد فاقد مهارت تشکیل می‌دهند که ضرورت دارد برای مهارت‌افزایی آن‌ها برنامه‌های موثر و جدی‌تری دنبال شود، بر همین اساس وزارت کار با اجرای طرح کارورزی، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در دستور کار قرار داده است. طرح کارورزی، بهترین فرصت برای فارغ‌التحصیلان است تا دوره آموزشی شغل موردنظر خود را گذرانده و در صورت رضایت کارفرما جذب بنگاه شده و به بازار کار راه یابند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30939
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن