منطقه آزاد انزلی پل اصلی ارتباطی روسیه،اوراسیا و کریدور شمال-جنوب است
به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی ، مهندس اکبری مقدم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه دیدار و در خصوص فرصت ها و سازوکار گسترش مناسبات دو جانبه با تکیه بر ظرفیت های منطقه آزاد انزلی و کریدور شمال-جنوب به بحث و تبادل نظر پرداخت.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه بهره برداری حداکثری از کریدور شمال-جنوب و گسترش همکاری ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشورمان حائز اهمیت است، اظهار داشت: برهمین اساس سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای اجرای راهبردهای بلند مدت دولت جمهوری اسلامی ایران مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری کشورمان وصل شده و بنادر خلیج فارس تا پایان سال جاری از طریق منطقه آزاد انزلی به دریای کاسپین و روسیه متصل می شوند.
مهندس علی اوسط اکبری مقدم به بیان ظرفیت ها و توانمندی های بنادر انزلی و کاسپین که در محدوده این منطقه آزاد واقع شده پرداخت و با اشاره به طرح اتصال بندر آستارا به خط ریلی، تصریح کرد در نتیجه در آینده نزدیک شاهد افزایش توانمندی های بندری،ریلی استان گیلان جهت توسعه ترانزیت و حمل و نقل کالا از طریق ایران به روسیه خواهیم بود.
وی مزایا و معافیت های قانونی جهت فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد انزلی را برای معاون وزیر دولت روسیه برشمرد و افزود: براین اساس پیشنهاد ایجاد دفتر مشترک میان بنادر دریای کاسپین؛ کمک به نوسازی و تجهیز ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر، و تشکیل کنسرسیوم تجاری حمل و نقل متشکل از بانک ها و شرکت های فعال در این حوزه به منظور توسعه ترانزیت کالا از مسیر دریای کاسپین را تقدیم حضور می کنم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی لازمه فعال سازی کریدور شمال-جنوب را اتحاد و همگرایی کشورهای ذی نفع عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه های این سازمان فعال کردن کریدور و توسعه همکاری های منطقه ای بر بستر اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.
دیمتری زورو، معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه با بیان اینکه حضور هیأت ایرانی با محوریت سازمان منطقه آزاد انزلی برای این وزارتخانه بسیار مهم است، چراکه توسعه روابط با ایران در اولویت کاری ما قرار دارد، اضافه کرد: باید همکاری های استراتژیکی مابین دو کشور وجود داشته تا زمینه فعال سازی این کریدور فرآهم شده و در این میان احداث و تکمیل زیرساخت های لازم مهم است، موضوعی که روسیه با توسعه مسیرهای جاده ای،ریلی،بندری،فرودگاهی و صنایع وابسته در دستورکار قرار داده است.
وی شهرهای آستراخان وسن پترزبورگ را در معادلات استراتژیک روسیه در مسیر تجاری بین المللی شمال-جنوب دارای نقش محوری عنوان کرد و گفت: در حال بررسی کارشناسی جهت عملیاتی نمودن نقل و انتقال کالا از روسیه به هند و برعکس و ترانزیت کالا با اروپا می باشیم و باعنایت به عزم هند در این جهت، در نقاطی که نیاز بود می توان با سرمایه گذاری مشترک سه جانبه فعال سازی کریدور مزبور را تسریع و تسهیل نمود.
معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه به ارائه تحلیلی از زمان و هزینه کمتر ترانزیت کالا از مسیر شمال-جنوب با مسیرهای موازی در کانال سوئز و تنگه های بسفرو داردانل پرداخت و افزود: آمادگی خود را جهت ایجاد شرکت های حمل و نقل مشترک که جهت عملیایت شدن این کریدور بسیار مهم است اعلام می کنیم.
دیمتری زورو با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی پل اصلی ارتباطی روسیه ،اوراسیا و کریدور شمال-جنوب است، اضافه کرد: ما توانایی بنادر و شبکه راه آهن ایران را باور داریم اما باید در مسیر کاهش هزینه ها و بوروکراسی اداری در این کریدور به توافق نائل شویم.
گفتنی است در این دیدار عضو موظف هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر، مشاور مدیرعامل سازمان و عضو اتاق ایران-روسیه و مدیر،معاون و مدیرکل کریدورهای بین المللی روسیه حضور داشتند.