اجتماعی

منابع انسانی و نقش آن در موفقیت سازمان

منابع انسانی و تاثیر آن در فرایند توسعه در همه بخش های اقتصادی کاملا مشهود و آشکار است. توسعه منابع انسانی همچنین باعث بهبود اثربخشی  و موفقیت یک سازمان می‌شود و به آن در رسیدن اهداف تعیین شده خود کمک می‌کند.در یک تعریف جامع تر شاید بتوان گفت : منابع انسانی از افرادی تشکیل می‌شود که جریان حیات یک سازمان و یا یک کسب و کار محسوب می‌شوند.در دنیای امروز نیز، نقش و اهمیت نیروی انسانی در فرایند توسعه و تولید در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه غیر قابل انکار است. نیروی کار ساده ای، که نقشش در طول سال ها به یک سرمایه ی انسانی در راستای صنعتی شدن جوامع تکامل یافته است. این سرمایه های انسانی همان کارگرانی محسوب می شوند که در اغلب کشورها، دارای اشتغال با درامد ناکافی و یا اشتغال در اقتصاد غیررسمی با کمترین مزایا و فاقد پوشش های بیمه ای بوده اند.

هر سال اول می ، مصادف با یازدهم اردیبهشت روز کارگر نامیده شده است و کم لطفی است که از این قشر موثر و تحکیم بخش پایه های نظام یادی نکنیم. قشر زحمتکشی که با تلاش و پشتکار خود شرایط رسیدن به استقلال ملی و اعتلای کشورها را فراهم می کنند. دو سال گذشته، شاید یکی از سخت ترین برهه های زندگی برای کارگران بود. تورم اقتصادی مهار ناپذیر در کنار تعطیلی های نشات گرفته از کرونا ، زندگی و معیشت آن ها را بطور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار داد.

مشکلات جامعه ی کارگری به قدر عمیق است که باید مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد. تعدیل نیروی عظیم اکثر کارخانه و یا عدم دریافت حقوق به موقع و البته در بسیاری از موارد نداشتن بیمه، معیشت اکثر خانواده های کارگران را به شدت تحت تاثیر قرار داده و دچار مشکل کرده است.

منابع انسانی و توسعه
منابع انسانی و توسعه

کارگران به عنوان یکی از عوامل مهم تولید، منابع انسانی ذی قیمتی هستند که پویایی اقتصاد و تولید در گروی آنان می باشد. شکوفایی روز افزون ایران اسلامی در سطح جهانی ، مدیون تلاش های خستگی ناپذیر این قشر زحمتکش بوده که امروزه چرخ اقتصاد می چرخد. در فضای جهادی امروز که اقتصاد مقاومتی و حفظ و صیانت از کالای داخلی در راس امور قرار دارد، این کارگر ایرانی است که با وجود تمامی معضلات پیش رو و کمبودهای تکنولوژیک و تحریم های موجود در عرصه های مختلف تولید داخلی را با جان دل حفظ کند و سپس ارتقاء ببخشد. کارگرانی که اهرم و بازوی اصلی فرایند تولید محسوب شده و از این رو تکریم و حفظ عزت کارگران عامل تحقق شعار ترویج کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی در عمل است.

جامعه ی کارگری در کشور، همواره با مشکلات و چالش های بسیاری روبروست. امنیت شغلی، تامین معیشت و تشکل یابی از جمله مشکلات اساسی جامعه کارگری محسوب می شود، که به نوبه ی خود بر سایر بخش های جامعه تاثیرگذار خواهد بود. امروزه بیش از هر زمان دیگری به همت کارگران نیاز داریم، تا چرخ های اقتصادی و صنعت به حرکت درآید . رعایت مقام کارگران و پاسداشت امنیت شغلی آن ها یک از مهم ترین مسائل پیش روی کارگران است. امنیت شغلی مبحثی مهم تر از معیشت کارگران است. زیرا تا وقتی امنیت شغلی نباشد، تمامی مطالبات کارگران از جمله معیشت هرگز برآورده نخواهد شد.

تمامی مطالب مذکور در حالیست که قشربزرگ کارگران خود را محروم از توجه مسئولان دانسته و حقوق دریافتی شان طبق تورم جوابگوی معیشت شان  نیست. دیدن کارگران و تاثیرگذاری آن ها در اجتماع شاید ساده ترین کاری باشد، که مسئولین در حق کارمندان باید انجام دهند. دولت به عنوان مهم ترین حامی فضای کسب و کار و تولید، طبق قانون موظف به حمایت و ارائه ی تسهیلات و خدمات دولتی به نیروی کار کشور می باشد. اگر تولید در اولویت برنامه های کشور قرار گیرد، در سایه ی آن اشتغال زایی و پیشرفت اقتصادی حاصل می شود و کارگر ایرانی نیز از فواید آن بهره مند خواهد شد.

مهندس امین رشیدی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83930
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن