یادداشت

مقابله با فساد در تغییر اراضی کشاورزی

اسدالله عباسی در جلسه کارگروه پیشگیری و برخورد موثر و فوری با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز استان با تاکید بر برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز، گفت:
⭕ در خصوص نظارت بر ساخت و سازهای استان، نباید غفلت و سهل انگاری صورت گیرد .
⭕ عزم جدی دولت در مبارزه با فساد و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز است و با مسببان ساخت و سازهای غیر مجاز در استان برخورد جدی می‌شود.
⭕ مدیران شهری و روستایی، ناظران اصلی ساخت و سازها در شهر و روستا هستند و سهل انگاری از سوی آن‌ها پذیرفته نیست.
⭕ تخلفاتی در امور ساخت و ساز روستایی، انجام می شود.
⭕ جنگل‌ها و انفال، میراث ارزشمند ماست و باید به صورت جدی از آن‌ها محافظت کنیم.
⭕ مخالف سرسخت فروش اراضی به غیربومی‌ها هستم و باید نسبت به حفاظت از فرهنگ اصیل خود کوشا باشیم و نگذاریم فرهنگ روستایی و اصالت بومی‌مان، کم رنگ شود.
⭕ مسئله زباله سراوان رشت باید با مدیریت جهادی، صحیح و بهنگام، موضوعات رسیدگی و برطرف شود.
✅ در خصوص اظهارات استاندار گیلان توجه به نکات زیر را لازم می دانم :
1️⃣ مواضع استاندار گیلان در خصوص مخالفت با فروش اراضی به غیربومی‌ها و برخورد جدی با ساحل خواری و جنگل خواری و اولویت حفاظت از انفال و منافع مردم و … بسیار ستودنی و از مطالبات مهم مردم گیلان است و امید است این خواسته به حق مردم مورد توجه قرار گیرد.
2️⃣ تخلفات فراوانی در تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان گیلان انجام شده است و این تخلفات در زنجیره همکاری شوراها، دهیاری ها، بنیاد مسکن ، منابع طبیعی ، محیط زیست و بخشداری ها و شوراهای بخش و بنگاه های معاملاتی انجام شده است؛ بنابراین، لازم است آقای استاندار گروهی را مامور جمع آوری اطلاعات دقیق و درست در این خصوص نموده و با متخلفان برخورد قانونی نمایند. از روستای سوقه نزدیک رشت که کاملا از حالت کشاورزی وروستایی خارج شده، شروع کنید .
3️⃣‌ شهرستان شفت و خمام در نزدیکی رشت قرار دارند خوب است اقای استاندار وقتی بگذارند و به این مناطق بروند و فقط از داخل ماشین ببینند که بر سر اراضی کشاورزی چه آماده ‌ است ؟
4️⃣‌ رودخانه ها، تالاب ، مرداب و جنگل های ارزشمند گیلان نیازمند حفاظت هستند و نیاز است به پرونده های مردابخواری و جنگل خواری در استان رسیدگی شود.
5️⃣ شبکه باران گیلان نباید فقط تماشاگر مشکلات کنونی استان باشد و بایستی با فراخواندن کارشناسان و متخصصان و دلسوزان و مدیران استان و ساخت برنامه های عمیق و کاربردی ، به کمک دولت برای مبارزه با فساد زمین خواری ، مرداب خواری و جنگل خواری و تغییر کاربری اراضی بیاید.
6️⃣‌ فقر و بیکاری و رکود و تورم و گرانی در روستاها عامل مهمی در فروش اراضی با ارزش کشاورزی به افراد غیر بومی بوده و استانداری باید برای حل مشکلات اقتصادی روستاییان برنامه ریزی نماید .
7️⃣‌ بنگاه های معاملاتی مسکن مجاز و غیرمجاز به شکل قارچی در روستاها روییده اند و من در اکثر روستاها می بینم که چند بنگاه معاملاتی وجود دارد و کاری جز خرید و فروش اراضی کشاورزی ندارند ؛ بنابراین لازم است آقای استاندار برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85253
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن