گزارش

معرفی بنیاد فرهنگی دکتر مجتهدی

دکتر محمدعلی مجتهدی گیلانی /لاهیجی، دارای دکترای ریاضی، گرایش مکانیک سیالات از سوربن فرانسه با درجه شایان افتخار، در سال ۱۳۱۷و استاد تمام دانشکده فنی دانشگاه تهران بود. وی از سال 1323 به مدت 35 سال بطور پیوسته ریاست دبیرستان ماندگار البرز تهران را عهده­دار شد. همچنین از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۴ ریاست و احیاگر دانشگاه صنعتی پلی تکنیک / امیرکبیر بود. وی از ۱۱ آبان ۱۳۴۴ مسئولیت تأسیس دانشگاه صنعتی  آریامهر / شریف را بر عهده گرفت و پس از تهیه زمین، از بهمن ۴۴ تا ۲ مهر  1345 ضمن بنیان­گذاری دانشگاه صنعتی شریف، نخستین رییس آن شد و تا بهمن ۱۳۴۶ با افتخار رییس آن دانشگاه بود.

وی یکی از چهره‌های فروزان علمی، فرهنگی و مدیریت آموزشی کشور است که تداعی‌کننده روحیه ایران‌دوستی، صداقت، شهامت، نظم، پشتکار، امانت­داری، پاک‌دستی و بویژه توصیه ناپذیری، نخبه­پروری و دارای مکتب مدیریت آموزشی الگوساز و مختص به خود است. دکتر مجتهدی در این ۲ مرکز آموزشی و علمی، بسیاری از دانشمندان و مشاهیر علمی کشور را بشایستگی تربیت کرد. او در دهم تیر ماه 1376 در شهر نیس فرانسه درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.

در 21 مهر 1394 هـ . ش بنیاد فرهنگی دکتر مجتهدی «عام­المنفعه» به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دبیرستان ماندگار البرز تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دوستداران علم و فرهنگ با هدف زنده نگاه‌داشتن نام و یاد دکتر مجتهدی و تبیین و ترویج مبانی و شاخصه­های مکتب مدیریت آموزشی ایشان، تحت شماره 36982 در ثبت تهران بطور رسمی ثبت و تأسیس شد. مؤسسان بنیاد برآنند تا با طراحی و اجرای سازمانی پویا و مدرن؛ ارزش‌های بنیادین، روش­ها و الگوی مدیریتی و فعالیت‌های کلیدی دکتر مجتهدی همراه با دغدغه‌های تعلیمی، تربیتی و علمی ایشان را تدوین، استانداردسازی و ترویج نمایند.

بر اساس مطالعات راهبردی، رسالت بنیاد «توسعه سرمایه­های انسانی و اجتماعی» و شعار سازمانی آن «به مملکت­تان خدمت کنید» تعیین شده است.

  • نتایج فعالیت­ها و خلاصه گزارش عملکرد:

مهمترین اهداف عملیاتی شده و عملکرد بنیاد بویژه طی ۵ سال اخیر ( ۵۴ ماه گذشته) عبارتند از:

  1. تاسیس، تجهیز و حمايت مالی و معنوی و اداره مراکز آموزشی و فرهنگی به صورت عام­المنفعه.
  2. مشارکت در ساخت، تجهیز و بهره­برداری از مراکز هماهنگی کارآفرینی روستایی در مناطق محروم با هدف توانمندسازی جوامع محلی با استفاده از ظرفیت­های در دسترس روستاها به منظور کارآفرینی، اشتغال­زایی و درآمدزایی که با راهبری موضوعی شرکت­های کارآفرین و دانش­بنیان حامی بنیاد ( مشروط به توسعه بازار و درآمدزایی مشترک) صورت می­گیرد. در این خصوص به کمک و حمایت مالی نیکوکاران ارجمند، تاکنون ۵۳مین مدرسه و مرکز هماهنگی کارآفرینی روستایی را در بلوچستان در حال ساخت و بهره­بردای دارد.
  3. طراحی و تأسیس مجتمع فرهنگی گردشگری دکترمجتهدی در زمین اهدایی ابتدای مسیر بام سبز شهر زیبای لاهیجان شامل خانه موزه، بنای یادمان و آرامگاهی زنده یاد دکتر مجتهدی به همراه سالن اجتماعات، مراکز اقامتی، فروشگاهی و کارگاهی هنری. اکنون پس از دریافت موافقت اصولی، در حال دریافت پروانه ساختمانی مجتمع از شهرداری لاهیجان با سرمایه­گذاری لااقل ۱۵ میلیارد تومانی می­باشد.
  4. تاسیس مراکز نرم و مغز افزاری ۳ گانه زیر در راستای ایفای رسالت بنیاد:
  5. تأسیس و راه­اندازی مرکز توسعه مهارت و سرمایه اجتماعی به منظور توسعه منابع انسانی و سرمایه­های اجتماعی در سطح فردی، خانوادگی، گروهی، سازمانی و اجتماعی با مهارت­آموزی از نوع مغز افزاری [ مهارت­های ذهنی و اندیشه­ای] و با اهتمام به طراحی و اجرای آزمون­ها [ همراه با تحلیل جامع شخصیت به روش انحصاری] و دوره­های آموزشی همراه با مربی­گری حرفه­ای به مدیریت علمی آقای مهندس امیرحسین حمیدیان موسس و مدیر شرکت آینده نگاران مدیریت و فناوری آروین.
  6. تأسیس و راه­اندازی مرکز خدمات نوآوری کارآفرینی، مرکزی با محوریت فعالیت و ارتباطات مجازی، محیطی صمیمی جهت تبادل نظرات و ارائه خدمات نوآورانه به قشر جوان با هدف کمک به ایجاد کسب و کارهای خرد بر مبنای ظرفیت­های مناطق، به مدیریت علمی پرفسور داود فدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مدیرعامل سازمان مردم نهاد حامیان اشتغال و کارآفرینی نت ( نت حامی).
  • تأسیس و راه­اندازی مرکز نوآوری و فناوری جوان به منظور آموزش رشته­ها و فناوری­های نوین / های تک، هدایت تحصیلی و شغلی جوانان با نگاه آینده­پژوهی و آینده­نگرانه و طراحی ایده­های خلاق، نو و تبدیل آن به فرآیند تولید محصولات فناورانه در رشته­ها و گرایش­های مختلف و مورد نیاز کشور مدیریت علمی دکتر حمیدرضا بهاری مدیرعامل شرکت ساعی تک.

بنیاد فرهنگی دکتر مجتهدی «عام­المنفعه» – اردیبهشت ۱۴۰۱

https://drmojtahedi.com

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83898
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن