معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش تشریح کرد ؛دو شرط «جهش تحصیلی»

معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش ضمن برشمردن شرایط لازم برای «جهش تحصیلی» دانشآموزان گفت: ۵۰ تا۶۰ درصد دانشآموزان متقاضی نمیتوانند شرایط ارتقاء(جهش تحصیلی) را کسب کنند لذا معاونت ابتدایی خواستار تدوین دستورالعملی است تا با در نظر گرفتن شرایط واقعی، صرفا دانشآموزانی بتوانند از جهش استفاده کنند که واقعا حقشان است.
به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، موسی الرضا کفاش در گفتوگو با ایسنا، در خصوص جهش تحصیلی دانشآموزان گفت: از نظر صاحب نظران دو نگاه وجود دارد، افرادی که مطلقا موافق با موضوع جهش تحصیلی نیستند و اعلام میکنند برای دانش آموز آسیب زاست و به نفع دانشآموز نیست و همچنین گروه دیگری که اعلام میکنند تسریع تحصیلی، مشکلی ندارد.
دو شرط برای «جهش تحصیلی»
وی با بیان اینکه در ماده ۱۸ آیین نامه «ارزشیابی پیشرفت تحصیل تربیتی دوره ابتدایی» آمده است که دانش آموزان ساعی و برجستهای که یک پایه را در مدرسه گذراندهاند، با دو شرط میتوانند جهش تحصیلی انجام دهند افزود: اولاً نمرات پایه خوانده شده این دانشآموزان باید در سطح “خیلی خوب” باشد که معمولاً اینگونه است؛ سپس در ارزشیابی که بعدا در آن پایه شرکت میکنند هم سطح “خیلی خوب” را از همه دروس کسب کنند. همچنین ادارات آموزش و پرورش استثنایی، شرایط هوشی و روانی دانش آموز را مورد سنجش قرار دهند و اگر دانشآموزی شرایط لازم را بر اساس معیارهای آنان داشت، به ما معرفی میکنند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه جهش تحصیلی در دوره «ابتدایی» و «متوسطه اول ـ پایه هشتم» انجام میشود ادامه داد: جهش در سایر پایهها به صورت موردی بررسی میشود.
کفاش با بیان اینکه آنچه در آیین نامه آمده این است که جهش تحصیلی یک بار در هر دوره است گفت: فردی که برای بار دوم خواستار جهش تحصیلی است، پروندهاش در قالب کمیسیون خاص با اختیاری که به استانها داده شده، بررسیها میشود. حتی مواردی داریم که خواستار جهش تحصیلی از پایه اول به ششم بوده؛ البته باید گفت برخی دانش آموزان ضریب هوشی ۱۵۰ و ۱۶۰ دارند که استعدادی خدادادیست و اگر این دانشآموزان در مدرسه با همسن و سالهای خودشان بمانند، مخل برای خود و کلاس هستند.
لزوم تدوین برنامههای تحصیلی مکمل برای دانشآموزان با ضریب هوشی بالا
وی با بیان اینکه معتقدیم آموزش و پرورش باید برای این افراد برنامه داشته باشد افزود: صرفا تسریع تحصیلی مسکن است، معلوم نیست دانشآموزی که از لحاظ استعداد تحصیلی در سطح خوب و هوش بالایی است، در ارتباطات اجتماعی هم توانمند باشد، لذا مطلوب این است که در پایه خود تحصیل کند منتها برای آنهایی که ضرایب هوشی بالا دارند، برنامههای مکمل دیگری در نظر گرفته شود. در سایر کشورها اینگونه است و بچهها آموزشهای دیگری را در کنار آموزشهای معمول میبینند.
علت مخالفت برخی کارشناسان با جهش تحصیلی
نیمی از دانشآموزان خواهان جهش تحصیلی، نمیتوانند شرایط ارتقاء به پایه بالاتر را کسب کنند
کفاش افزود: در پیشنویس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی جدید، موضوع جهش تحصیلی حذف و به آیین نامه اجرایی منتقل شده است.وی در پاسخ به این سئوال که علت مخالفت برخی صاحب نظران با جهش تحصیلی چیست؟ عنوان کرد: ۵۰ تا۶۰ درصد دانشآموزان متقاضی که نمیتوانند شرایط ارتقاء را کسب کنند، احساس شکست و کمبود میکنند که دلیل مخالفت با جهش تحصیلی این موضوع است.
کفاش با بیان اینکه برخی دانشآموزان حتی اگر تعدادشان هم کم باشد اما متقاضی جهش تحصیلیاند و دارای استعداد برترند و چون برنامهای برای آنها نداریم، نگهداری آنها در آن پایه ممکن است درست نباشد اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی خواستار این است که دستورالعملی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شود تا شرایط واقعی در نظر گرفته شود نه اینکه هرکسی که میخواهد خواستار جهش تحصیلی باشد و آن را انجام دهد؛ در واقع بحث بر این اساس است که افرادی بتوانند از جهش تحصیلی استفاده کنند که واقعا حقشان است.
بحثهای کارشناسی در خصوص جدا سازی دانشآموزان معلول ذهنی از مدارس عادی
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه برای دانشآموزان با معلولیت ذهنی هم باید یک نوع آموزش خاص وجود داشته باشد گفت: برخی معتقدند در فضای مدرسه همه باید در کنار هم باشند و جداسازی کار خوبی تلقی نمیشود که جای بحث دارد.