اقتصادی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: پروژه‌های آبیاری هوشمندسازی می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هوشمندسازی پروژه‌های آبیاری برای افزایش بهره‌وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، علیمراد اکبری، اعتبار طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری را بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار، ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری تاکنون ۳۲ هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند و ۱۳۲ هزار هکتار در حال اجرا است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم آبیاری طرح‌های آب و خاک تولید داخل است. همچنین هوشمندسازی پروژه‌های آبیاری برای افزایش بهره‌وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

اکبری با بیان اینکه طرح احیا و مرمت قنوات امسال ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، گفت: این میزان اعتبار نسبت به پنج سال گذشته رشد ۱۴ برابری داشته است.

به گفته وی، به نظر می‌رسد هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در بخش آب سرمایه گذاری نکرده است. در دولت تدبیر و امید و از محل صندوق توسعه ملی حدود ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب سرمایه گذاری شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قبل از انقلاب میزان اجرای طرح آبیاری تحت فشار ۳۸ هزار هکتار و شبکه‌های آبیاری و زهکشی حدود ۱۲۰ هزار هزار هکتار بوده است، گفت: در حال حاضر وسعت اجرای طرح آبیاری تحت فشار به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و شبکه‌های آبیاری و زهکشی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۲ راندمان آبیاری در کشور ۳۹ درصد بوده است، گفت: با اجرای طرح‌های آب و خاک و سایر عملیات به‌زراعی، هم اکنون راندمان آبیاری به ۴۵ درصد رسیده و بهره وری آب از ۹۲۰ گرم به ۱۴۵۰ گرم ماده خشک به ازای مصرف یک متر مکعب آب رسیده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=38430
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن