اجتماعی

مشکلات فیلترینگ اینستاگرام ؟

سیده مینا دیوبند - سردبیر روزنامه تفاهم

فیلترینگ این روزها تبدیل به مهم ترین دغدغه ی افراد فعال در شبکه های اجتماعی بالاخص اینستاگرام و صاحبان کسب و کار در این حوزه شده است . اگر به درد و دل این افراد گوش فرا دهید ، متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از کارآفرینان این حوزه دچار مشکل شده اند و اهداف پیش بینی شده توسط آن ها ، هم اکنون در دورترین نقطه ی مسیر قرار دارد . شاید تا چندی پیش کسی فکرش را هم‌ نمی کرد که اینستاگرام تا به این حد ، پلتفرم محبوبی در افراد علاقمند به ایجاد کسب و کار آنلاین شود و از سوی دیگر عدم دسترس پذیری به آن بتواند چنین خسارت های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد ، چند ماهی است که اینستاگرام ، به عنوان یکی از پر طرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران بنا بر مصالحی مورد  فیلترینگ قرار گرفت و همین امر سبب شد ، طیف وسیعی از کسب و کارهای مجازی که در این فضا مشغول به فعالیت بودند، دچار خسارت های جبران ناپذیری شوند.

طبق آمار و اذعان کارشناسان حوزه ی کسب وکار در چند ماه گذشته  ، نزدیک به سیصد هزار شغل از بین رفته است و به تبع آن احتمال بیکاری قریب به ده میلیون نفر در این فضا در حال رقم خوردن است. جالب است بدانید که بیش از شصت درصد از این جامعه آماری متعلق به کسب ‌و کارهای آنلاینی است که بانوان صاحبان آن هستند و حالا فیلترینگ اینستاگرام ، ضربه بزرگی به مشاغل آنها زده است.

اینکه اینستاگرام چرا فیلتر شده است و اصولا آیا این فیلترینگ در این مقطع اقتصادی و با توجه به حجم وسیعی از کسب و کارهای مشغول در این فضا ، کار درستی بوده یا نه ، مورد بحث ما قرار ندارد. ما می خواهیم به عوامل رشد بسیاری از کسب و کارهای موفق بپردازیم که عموما از انعطاف پذیری قابل توجهی برخوردارند و در صورت تعطیلی یک فضا ، حتی بستر فعالیت شان را به فضاهای دیگر منتقل می کنند. البته ذکر این موضوع هرگز نافی ضربه های بزرگی که بسیاری از کسب و کارها در این شرایط متحمل شده اند، نیست و نمی باشد. انعطاف پذیری بسیاری از کسب و کارهای موفق در این شرایط قابل تامل است.

کسب و کارهایی که در کنار فضای اینستاگرام از سایت ها و وب سایت های قوی برخوردار بودند، خسران به مراتب کمتری از این فیلترینگ متوجه شان بوده است. مازاد بر اینکه داشتن وب سایت به کسب و کار شما رسمیت می‌بخشد و در نهایت وجهه ی  بهتری نزد مخاطبین و مشتریانتان پیدا خواهید کرد. علاوه بر این به راحتی در نتایج جستجوی کاربران مختلف نشان داده می شوید و محصولات خود را می فروشید. وسعت مشتریان در فضای سایت بسیار بیشتر از یک پیج در اینستاگرام است و مشتریان راحت تر می‌توانند با جستجوی محصولات مختلف فروشگاه اینترنتی شما را پیدا کنند. موتور جستجو گوگل بسیار قوی ‌تر از اینستاگرام است و شما مشتریان بالقوه بیشتری را می‌توانید جذب کنید. با وجود تمام مزایا و محسنات اینستاگرام به عنوان یک شبکه ی محبوب میان ایرانیان، صاحبان کسب و کارها باید بتوانند در شرایط مختلف از فضاهای گوناگون حداکثر بهره برداری را بنمایند و چاره ای جز وقف دادن خود با شرایط را ندارند. به قول معروف کارآفرینان تمام تخم مرغ هایشان را در یک سبد نمی چینند.

علاوه بر سایت در حوزه ی کسب و کار می توانید از سایر اپلیکیشن ها هم در حوزه ی کسب و کار بهره ببرید. یکی از این اپلیکیشن های وطنی که این روزها در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی حتما به گوشتان خورده است، اپلیکیشن با سلام است.اپلیکیشنی که شاید اول راه است و البته هرگز قصد آن را نداشته باشید که بزودی بتواند جایگزین اینستاگرام شود. اما فضای مناسبی است که کسب و کارها بتوانند در آن محصولی را که تازه تولید کرده ‌اند به نمایش بگذارند و در نهایت گامی مثبت، هر چند کوچک در حوزه ی کسب و کارهای مجازی باشد.

با وجود تمام محدودیت های موجود در حوزه ی کسب و کارهای مجازی باید به مسئولان این حوزه هم گوشزد کرد. وقتی هنوز بستری جایگزین برای فعالیت هزاران کسب و کار مجازی در کشور معرفی نشده است، واقف باشند که با این فیلترینگ ها یک شبه چه ضربه ای به  کسب و کارهای ایرانی می زنند. اما آن سوی پیکان هم کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها قرار دارند، که باید بدانند که در شرایط بحرانی مختلف چگونه گلیم شان را از آب بکشند. یک روز با بحران کرونا روبرو هستیم و روز دیگر فیلترینگ و …. این ما هستیم که باید شرایط را طوری رقم بزنیم که در نهایت همه چیز به نفع ما و کسب و کارمان رقم بخورد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92415
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن