اقتصادی

مشتریان ؛ رکن اصلی موفقیت کسب و کارها

مشتریان در دنیای مدرن امروز، تجربه نشان داده است که رکن اصلی کسب و کار شما را بازی می کنند ، پس حفظ مشتریان در دنیای کسب و کار از هر چیزی مهم تر است .

بسیاری از کسب و کارها نمی دانند که کدام استراتژی را در اولویت قرار دهند؟حفظ مشتری یا جذب مشتری؟ قطع به یقین هر دوی این استراتژی ها مهم است. اما پاسخ قطعی و درست به متغیرهای مختلفی از جمله جنس تولیدی شما، مدل کسب و کارتان و حتی به اهداف تجاری شما وابسته است.

اینکه مشتریان ، رکن اصلی موفقیت کسب و کارها هستند ، شکی درآن نیست. اما کارشناسان حوزه ی بازاریابی و فروش قریب به اتفاق بر این عقیده اند که  تمرکز روی حفظ و نگهداری مشتری، کلید رشد مداوم کسب ‌و کارهای موفق است.

آمارها حاکی از آن است که جذب مشتری جدید در هر کسب و کار ، هفت برابر بیشتر از حفظ مشتری برای یک کسب و کار هزینه دارد. بنابراین با هر حساب و کتاب ساده ای می توان دریافت که حفظ مشتری در دراز مدت نه تنها هزینه ی کمتری برای کسب و کارتان دارد، بلکه موفقیت کسب و کارتان را بیمه خواهد کرد. بدین جهت برای موفقیت در کسب و کارتان و حصول سوددهی بیشتر باید سیستم فروش خود را مبتنی بر حفظ مشتریان تنظیم نمایید.

موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار

اما شاید ندانید که متاسفانه قریب به اتفاق کسب و کارها بر جذب مشتریان جدید تمرکز دارند و از مشتریان فعلی خود غافل اند. برای اینکه از اهمیت مشتریان فعلی خود آگاه باشید ، باید از خصوصیات این دسته از مشتریانتان آگاهی داشته باشید. مشتریان فعلی شما ، هم اکنون با محصولات شما آشنا هستند و با اطمینان به برند شما وجه تمایز محصول تولیدی شما را نسبت به سایر رقبا می شناسند. آن ها همچون یک دستگاه تبلیغاتی سیار ، خرید محصولات شما را به دوستان و آشنایان توصیه می کنند و به خوبی با تلاش های بازاریابی شما آشنا هستند. پس در قبال تعهد مشتریانتان ، شما وظیفه ی حفظ آن ها را دارید و یا با بالا نگه داشتن سطح رضایت مشتریان فعلی تان ، سعی در راضی نگه داشتن آن ها را داشته باشید.

حفظ همیشگی کیفیت کالاها، خدمات پس از فروش آسان، مرجوع کردن و گارانتی های معتبر و آیکن های این چنینی سطح رضایت مشتری را بالا نگه می دارد. با وجود تمام این تفاسیر ، بسیاری از کسب و کارها به دنبال مشتریان جدیدند. از مهم ترین دلایل حفظ مشتریان فعلی، نیاز به بازاریابی کمتر، امکان بهبود خدمات و محصولات و از همه مهم تر ، سود بالاتر و هزینه کرد کمتر است.

کسب و کارهای موفق و رو به رشد به خوبی دریافته اند که مشتریان وفادار و راضی که مدت زمان طولانی به شما متعهد می‌مانند ، به شما آرامش خاطر می‌دهند و اجازه می‌دهند ، آمار و پیش بینی های دقیق ‌تری از میزان هزینه و درآمدتان داشته باشید. آینده تجارت موفق به سطح بالایی از رضایت مشتریان متکی است و مشتریان فعلی و قدیمی شما در اولویت قرار دارند. طبق تحقیقات دانشکده کسب ‌وکار هاروارد، فقط با پنج درصد افزایش نرخ حفظ مشتریان، سود شرکت بین بیست و پنج تا نود و پنج درصد افزایش می ‌یابد. با توجه به مطالب مذکور می توان با قاطعیت گفت که حفظ مشتری به مراتب با اهمیت تر از جذب مشتری است و این از جمله نکات مهم و کلیدی در استراتژی های بازاریابی است که حتی بسیاری از برندهای بزرگ از تمرکز بر روی آن غافل اند.

مهندس فاطمه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا