کارآفرینی

مشاغل خانگی ؛ پادزهر بیکاری

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

فرصت بکر موجود در مشاغل خانگی در ایجاد شغل از جمله مباحث مهمی است که هرگز در اقتصاد کشور ما بطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. در حالیکه مشاغل خانگی به عنوان یک شغل خود کفا ، در ایجاد و افزایش اشتغال بسیار موثرند و می توانند به سهولت سیر تکاملی یک جامعه مصرف گرا را به جامعه ای مولد تسهیل نمایند. بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این باور رسیده اند که مشاغل خانگی به عنوان یک راه حل برای کاهش بیکاری است و با افزایش تعداد مشاغلی از این سبک، براحتی می توان به یک درآمد پایدار دسترسی پیدا کرد.

اگرچه اکنون مشاغل خانگی از دیدگاه ما چندان جدی و مهم نیست، اما جالب است بدانید که در چشم جهان این امر کاملا جدی است و جالب تر آنکه ، جهش اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیای دور و چین در این سال ها مدیون و مرهون شغل های خانگی بوده و است و بسیاری از برندهای مطرح و معروف امروزی از دل همین مشاغل خانگی برخواسته اند. البته در دوران اپیدمی کرونا رواج این سبک از

کسب و کارها افزایش یافت و اکنون در دوران پسا کرونا جهان بیش از قبل به اهمیت مشاغل خانگی پی برده است.

تجربه نشان داده است که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده و زود بازدهی و نیز سرمایه اندک در متعادل نمودن بازار کار بسیار موثر بوده است. از اینرو سامان بخشیدن، به روزرسانی و نظام مند کردن کسب و کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است که متاسفانه تاکنون هیچ سازمانی بطور مشخص متولی کسب و کارهای کوچک خانگی نیست.

بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند و محل ارتزاق سایر اعضای خانواده به حساب می آیند در منازل و محل سکونت افراد تولید می شوند. تولید محصولات دستی از جمله فرصت های شغلی خانگی است که به شدت در دنیا فراگیر است. با توجه به اینکه این نوع از محصولات معمولا با استفاده از مواد اولیه ی ارزان قیمت تولید می شوند، می توانند برای افرادی که به دنبال اشتغال باشند، گزینه ی مناسبی باشد.

خدمات خانگی نیز از جمله کسب و کارهایی است که در ردیف مشاغل خانگی قرار می گیرد و می توان با سرمایه گذاری در این زمینه و ایجاد اشتغال پایدار در جامعه کمک کند. فروشگاه های آنلاین، طراحی انواع وب سایت‌ها، تولید محتواهای دیجیتال در حوزه‌های گوناگون، تولید محصولات داخلی، تولید محصولات چرمی و دوخت لباس تنها بخشی از حوزه های فعالیتی مشاغل خانگی است. خدمات مشاوره، خدمات مراقبت از کودکان و سالمندان نیز از جمله مشاغل خانگی هستند .

البته در کنار خلاء های قانونی و مدیریتی، هنوز آحاد مردم به پتانسیل های نهفته و نامحدود این قبیل کسب و کارها و درآمد زایی آن ها بطور کامل واقف نیستند.  پایین بودن هزینه راه اندازی و میزان ریسک پذیری آن منحصر به فرد ترین خصوصیات این قبیل از کسب و کارهاست.

آزادی و استقلال عمل بیشتر و ساعت کاری انعطاف پذیر و به زبان ساده ، آقای خودتان باشید، احتمال رسیدن به موفقیت را چندین برابر می سازد. مشاغل خانگی طیف وسیعی از مشاغل سنتی تا نوظهور را در بر می گیرد و راه اندازی یک کسب و کار خانگی علاوه بر مهارت خاص هر شغل نیازمند برخورداری از مجموعه مهارت های اساسی و پایه ای و از همه مهم تر مهارت های بازاریابی می باشد. کسب و کارهای خانگی همچون یک دستگاه حفظ کننده حیات برای زنده ماندن و رشد کردن از طریق کاهش هزینه های سربار، به توسعه ی کسب و کارهای کوچک کمک می کنند و به همین علت بالاترین نرخ بقا را داشته اند و همین امر منجر به کاهش هزینه های مالی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از شکست خواهد شد. بیشتر کسب و کارهای خانگی با همکاری سایر اعضای خانواده صورت

می پذیرد. یک بعد مهم از کار که نباید براحتی از آن گذر کرد، چرا که همکاری اعضای خانواده در کسب وکارها که منجر به یادگیری مهارت های کسب و کار

می شود، اعضای خانواده را برای خود اشتغالی و یا کسب و کارهای کوچک آماده می سازد.در کل از آنجایی که مشاغل خانگی با توجه به اینکه با کمترین هزینه، راه اندازی می شوند، بسیار مقرون به صرفه  هستند. اگر از دریچه ی مدیریتی نیز به این پدیده بنگریم، متوجه مزایای زیاد آن خواهیم شد. از آنجایی که سود هر ابتکار و کارآفرینی در این نوع کسب و کارها مستقیم نصیب خود فرد می شود، انگیزه ی فرد برای کارآفرینی و خلاقیت به شدت افزایش یافته و زمینه توسعه ی خانواده های کارآفرین و در نهایت جامعه ی کارآفرین بیش از پیش مهیا خواهد شد. یک شعار معروف در ترویج کسب و کارهای خانگی در دنیا وجود دارد، پول درآورید بدون اینکه خانه ی خود را ترک نمایید. مشاغل خانگی یک جایگزین مناسب برای کسب و کارهای بیرون از منزل هستند. با فراز و نشیب های اقتصادی، چرخش مزایای کارفرما، سرعت بالای زندگی، روز به روز گرایش و توسعه به سمت محصولات خانگی رو به افزایش است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=96464
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن