سیاسی

مشارکت های مردمی : ارتقا دهنده اقتصاد و امنیت

حسین یحیائی – مدیر مسئول

 

قطعا مشارکت مردمی در انتخابات یک عامل مهم در ارتقای اقتصاد و امنیت کشورها است. این موضوع نه تنها برای کشور ما بلکه برای تمامی کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و آمار این مشارکت بالا برای دولتمردان هر کشوری غرور آفرین است. بر کسی پوشیده نیست که مشارکت گسترده مردم در انتخابات نشان دهنده مشارکت شهروندان در امور سیاسی و اجتماعی کشور است. این مشارکت باعث می‌شود که حکومت متعهد به پاسخگویی در قبال مطالبات شهروندان باشد و به منافع عموم مردم توجه کند.

این امر موجب ایجاد ثبات سیاسی و اعتماد عمومی به نظام می‌شود. همین امر سبب می شود که دولت منتخب قدرت و مشروعیت بیشتری داشته باشد. چنین دولتی قطعا می‌ تواند با اتکا به این مشروعیت، سیاست‌ های اقتصادی و اجتماعی کارآمدتری را اجرا کند. به عنوان مثال، دولت می ‌تواند با اجرای برنامه ‌های توسعه اقتصادی و رفاهی، به بهبود شرایط معیشتی و رفاه شهروندان کمک کند و در نهایت به رشد اقتصادی پایدار و کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی منجر خواهد شد.

مشارکت گسترده در انتخابات فارغ از اثرات فرامرزی در تامین امنیت و اقتدار هر کشور، به معنای مشارکت تمامی اقشار و گروه‌های مختلف جامعه است که منتج به این امر می شود که دولت منتخب، متعهد به حفظ منافع همه اقشار باشد و از سیاست‌های تبعیض‌آمیز پرهیز کند. این موضوع به افزایش امنیت اجتماعی و کاهش خطر بروز تنش‌های قومی، مذهبی و طبقاتی کمک خواهد کرد. مشارکت بالای مردم در انتخابات به معنای مشارکت بخش عظیمی از جامعه در فرآیند تصمیم ‌گیری‌های سیاسی است  که دولت منتخب، سیاست ‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس خواسته ‌ها و نیازهای اکثریت جامعه تنظیم کند. این موضوع به افزایش مشروعیت و پاسخگویی دولت کمک می‌کند و همچنین زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در امور کشور فراهم می‌آورد.

مشارکت گسترده مردم در انتخابات به معنای مشارکت همه اقشار جامعه، از جمله اقلیت‌های قومی، مذهبی و سیاسی است. این امر بستری مناسب در راستای  تقویت وحدت ملی و تنوع فرهنگی جامعه خواهد بود. این موضوع به افزایش همبستگی ملی و کاهش احتمال بروز تنش‌های قومی، مذهبی و سیاسی کمک خواهد کرد.با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، باید گفت که مشارکت گسترده مردم در انتخابات به عنوان یک شاخص مهم دموکراسی، نه تنها باعث ایجاد ثبات سیاسی و مشروعیت بیشتر حکومت می‌شود، بلکه زمینه را برای اجرای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کارآمدتر و افزایش امنیت ملی فراهم می‌آورد. به همین دلیل، تقویت مشارکت مردمی در انتخابات یک ضرورت مهم برای پیشرفت و توسعه پایدار هر کشوری به شمار می‌رود.

در طی سال های اخیر و برهه های کنونی بارها ملت ایران اثبات کردند که همه جوره پای این نظام و کشور ایستاده اند. بنظر می رسد هر هموطنی که علاقه مند به پیشرفت این مرز و بوم از هر حیث می باشد نباید در برابر اتفاقات و حوادث سیاسی و اقتصادی این کشور بی تفاوت باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=105474
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن