کارآفرینی

مراحل راه اندازی کسب و کار جدید

 

 

شاید در نگاه اول راه اندازی کسب و کار ساده به نظر برسد، اما اگر ندانید از کجا شروع و چه مراحلی را طی کنید، احتمالا کسب و کارتان با شکست مواجه خواهد شد.

حتما قبل از پیدا کردن ایده باید به خودتان توجه کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید.

مهارت‌های لازم برای مدیریت یک کسب و کار را دارید؟

نقاط قوت و ضعف خودتان را می‌شناسید؟

آماده تغییرات در سبک زندگی خود هستید؟

در صورت شکست کسب و کار جدیدتان چه خواهید کرد؟

ارزش‌های شما چیست؟

شاید شناخت خود یکی از مراحل راه اندازی کسب و کار نباشد، اما قطعا مهم‌ترین کار قبل از راه انداختن یک بیزینس جدید است.

مراحل راه اندازی کسب و کار

ادامه این مطلب شما را با مراحل راه اندازی کسب و کار آشنا میکند. مطالعه این مطلب هم خالی از لطف نیست.

 پیداکردن ایده

به این فکر کنید که کسب و کار شما قرار است چه مشکلی را حل کند؟ چون علاقۀ تنها کافی نیست. به جز علاقه باید دو سوال مهم پاسخ دهید: مهارت لازم برای تبدیل علاقه خود به کسب و کار را دارید؟ از این علاقه می‌توان به درآمد رسید؟

تحقیقات بازار و تحلیل رقبا

یکی از دلایل شکست کسب و کارهای نوپا نداشتنِ تحقیقات بازار و تحلیل نکردن رقباست. شاید ایده کسب وکارتان به نظر خودتان فوق‌العاده باشد، اما آیا تقاضا برای محصول یا خدمت شما وجود دارد؟ در کنار تحقیقات بازار نیاز به تحلیل رقبا نیز دارید. رقیبان شما چگونه محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کنند؟ در چه پلتفرم‌هایی حضور دارند؟ ارزش پیشنهادیشان چیست؟ چه تفاوتی با شما دارند؟ تحقیقات بازار و تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات کامل‌تری ارائه دهید. با شناسایی نقاط ضعف رقبا می‌توانید ارزش بیشتری به محصولات و خدماتتان اضافه کنید.

تکمیل بوم کسب و کار

بوم کسب و کار، مدل کسب و کار، بیزینس مدل همگی یکی هستند. از مدل کسب و کار استفاده می‌کنیم تا چگونگی عملکرد یک کسب و کار را مشخص کنیم. مدل کسب و کار منطقی است که بیزینس با کمک آن کسب درآمد می‌کند. این بوم از 9 بخش تشکیل شده است که عبارتند از: مشتریان، ارزش ایجاد شده، کانال‌ها، ارتباط با مشتریان، جریانهای درآمدی، منابع کلیدی، فعالیت‌های کلیدی، شرکای کلیدی و هزینه‌ها.

بیزینس مدل

بوم مدل کسب وکار یا بیزینس مدل ابزاری تصویری است که به شما کمک می‌کند زوآمایای مختلف کسب و کارتان را در نظر بگیرید. این مدل را الکساندر استروالدر طراحی کرد تا مسیر راه اندازی کسب و کار راحت‌تر شود.

 نوشتن بیزینس پلن

اگر بیزینس مدل خود را تدوین کرده باشید، طراحی و نوشتن بزینس پلن یا طرح کسب و کار برایتان راحت‌تر خواهد شد. بیزینس پلن یا طرح تجاری سندی است به عنوان نقشه راه. غالبا مدیران کسب و کار برای جذب سرمایه زمان زیادی را صرف تدوین بیزینس پلن می‌کنند. تمام جزییات کسب و کار اعم از شرح کسب و کار، نحوه اجرا، تحلیل بازار و رقبا، ساختار سازمانی، ماموریت و اهداف سازمان، محصولات و خدمات، طرح بازاریابی، برنامه مالی و غیره با وضوح تمام در این سند نوشته می‌شود.

نام گذاری کسب و کار

نام انتخابی باید نشان دهنده برند شما باشد. می‌خواهید با نام برندتان چه احساسی را به مخاطب انتقال دهید؟ حتما چک کنید که نام انتحابی تان توسط افراد دیگر ثبت نشده باشد. بهتر است نامی کوتاه، ساده و معنادار انتخاب کنید که در ذهن افراد ماندگار شود. نامی که انتخاب می‌کنید روی برندسازی تاثیر زیادی دارد. اگر قصد راه اندازی سایت و حضور در شبکه‌های اجتماعی را داربد، اهمیت انتخاب نام چندبرابر می‌شود.

تولید نمونه اولیه

دست به کار شوید و ایده خود را به آزمایش بگذارید. تولید نمونه اولیه  (MVP) از محصول و خدمات به شما کمک می‌کند بتوانید پیش بینی‌های دقیقتری از آینده کسب وکار خود داشته باشید. نمونه اولیه را به مشتریان هدف ارائه دهید و بازخوردهایشان را ثبت کنید. برای ایجاد نمونه اولیه می‌توانید از ابزارهایی مانند ژولین بورد استفاده کنید. برای طراحی سوال‌های مناسب هم می‌توانید از کتاب تست مامان کمک بگیرید.

تعیین ساختار کسب و کار

با تعیین ساختار کسب و کار، میزان قدرت و جایگاه شغلی سمت‌های مختلف را مشخص می‌کنید. قبل تیم سازی به دقت درباره انواع ساختارهای سازمانی تحقیق کنید و مناسب‌ترین ساختار برای کسب و کارتان را انتخاب کنید.

یافتنِ سرمایه گذار

تزریق پول به سیستم می‌تواند به راه اندازی کسب وکارتان سرعت ببخشد. با این حال برخی از مدیران ترجیح می‌دهند بدون سرمایه اولیه شروع به کار کنند، برخی سرمایه اولیه را خودشان تامین میکنند و برخی دیگر از سرمایه گذاران کمک می‌گیرند. اینکه شما کدام مسیر را انتخاب می‌کنید به نوع کسب و کار و شخصیت شما مربوط است. بهتر است تمامی جوانب را در نظر بگیرید و سپس وارد عمل شوید.

اخذ مجوزهای لازم

کفش‌های آهنی پوشیده و خود را برای اداره گردی‌ها آماده کنید! برای اینکه کسب وکارتان وجهه قانونی داشته باشد، بهتر است از ثبت کسب وکارتان شروع کنید. البته که همه کسب وکارها نیاز به ثبت شرکت ندارند. با در نظر گرفتن آینده کسب وکارتان تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید مجوزهای قانونی را دریافت کنید یا نه.

نوشتنِ طرح بازاریابی

تدوین طرح بازاریابی به شما کمک می‌کند سریع‌ترین راه رسیدن به پول را پیدا کنید. زیگ زیگلار می‌گوید درست است همه‌چیز پول نیست، اما پول در حد اکسیژن مهم است. برای رهایی از دردسرهای نوشتن طرح بازاریابی می‌توانید از روش الن دیپ یعنی طرح بازاریابی یک صفحه‌ای استفاده کنید.

تیم سازی

برای موفقیت هر کسب وکاری یک تیم هماهنگ ضروری است. شاید ابتدای راه اندازی کسب وکارتان بتوانید به تنهایی از پس تمام کارها برآِیید؛ اما دیر یا زود نیاز به تیم و تیم سازی پیدا میکنید. برای ساخت یک تیم قوی و موثر نیاز است نقش‌ها را به وضوح مشخص کنید، فرهنگ سازمانی ایجاد، ارتباط موثر برقرار و از افراد در سطوح حرفه‌ای و با شخصیت‌های متفاوت در تیم‌ها استفاده کنید.

برندسازی

برندسازی فرآیندی است که کسب وکارها برای ایجاد هویت متمایز انجام می‌دهند. اقداماتی مانند راه اندازی وب سایت، استراتژی‌های بازاریابی، انتخاب لوگو، پالت رنگی و فونت یونیک، نحوه تعاملتان با مخاطبان، لحن و نوع گفتگوهایتان در شکل گیری درک مردم از کسب وکار شما تاثیر می‌گذارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا