اقتصادی

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن تاکیدکرد : ضرورت طراحی معماری مناسب برای توسعه پایدار بازار سرمایه

توسعه بازار سرمایه روندی بلند مدت است وهماهنگی نهادهای سیاست‌گذار در این خصوص امری ضروری به شمار می آید بدین منظورتشکیل شورای هماهنگی نهادهای ناظر بازار پول و سرمایه و بیمه به بالندگی بازارهای مالی کمک شایانی خواهد کرد .

 به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین  ، دکتر علی بیگ زاده ،مدیر عامل تامین سرمایه تمدن، در همایش « الزامات الگوی مطلوب تصمیم ساز در امور اقتصادی و سرمایه گذاری کشور » که به همت اندیشکده اقتصاد ایران باهمکاری اندیشکده فناوری نرم دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد گفت : دولت باید زیر ساخت‌های لازم برای توسعه پایدار و بلند مدت بازار سرمایه را فراهم نماید. این کار از طریق سیاست‌گذاری و طراحی معماری مناسب بازار حاصل می‌گردد. معماری بازار شامل چارچوب قانون‌گذاری، فضای نهادی، ساختار مقررات، مالیات و زیرساخت ها می‌باشد.

دکتر علی بیگ زاده در ادامه تصریح کرد  : برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، سرمایه‌گذاران نیاز به اطمینان از سطحی از پایداری در اقتصاد کلان دارند از این رو نرخ تورم و کسری بودجه از جمله مواردی هستند که پایداری اقتصاد کلان را با چالش مواجه می‌نماید.

دکتر بیگ زاده با اشاره به نقش بازار سرمایه در کنترل و کاهش اثر چالش های اقتصادی گفت : بازار سرمایه با جذب سرمایه‌گذاران و تخصیص سرمایه در قالب تامین مالی دولت و شرکت‌ها، موجب رشد اقتصادی و افزایش اشتغال کنترل چالش های اقتصادی می‌گردد.

وی در این همایش درخصوص معیارهای توسعه بازار سرمایه گفت : توان تامین مالی کافی و مقرون به صرفه، تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت و کارایی اطلاعاتی جهت قیمت‌گذاری برای توسعه بازار سرمایه ضروری است.

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن ،  تامین مالی بلند مدت جهت سرمایه‌گذاری بخش مولد اقتصاد  را از نقش های کلیدی بازار سرمایه قلمداد و در ادامه تاکید کرد :  هدایت پس‌اندازها به سوی نیازهای سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک سیستماتیک در اقتصاد از طریق تنوع بخشی به سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت ریسک از طریق ابزارهای مالی و هدایت سرمایه به بخش مولد اقتصاد از مسیر هایی است که بازار سرمایه می تواند بر رشد اقتصاد تاثیر بگذارد .

وی افزود : بازار سرمایه‌‌ کارا می‌تواند با تامین مالی به‌صرفه‌ بخش مولد اقتصاد را تامین مالی و با تنوع ابزارهای کوتاه  و بلندمدت  نقدینگی را از بازار جذب و به بخش مولد به نحوی بهینه تخصیص دهد.

دکتر علی بیگ زاده ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی چون نرخ تورم و نرخ بهره را از ضرورت های توسعه بازار سرمایه قلمداد و در ادامه تصریح کرد : توسعه‌یافتگی نظام بانکی و رقابت‌پذیری درآن ، وجود سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ ، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران ، مقرات‌زدایی، تسهیل رویه‌ها و هماهنگی نهادهای سیاست‌گذار از دیگر مواردی است که می تواند به توسعه بازار کمک کند .

وی وجود سرمایه‌گذاران را نهادی بزرگ برای بازار سرمایه کلیدی دانست و یادآور شد : چشم‌انداز سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و ارزش بالای دارایی‌های تحت مدیریت نهادهای سرمایه‌گذاری بزرگ (صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و…) موجب تقویت بازار سرمایه و حفظ نقدشوندگی آن می‌شود.

دکتر بیگ زاده که دربین اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق سخن می گفت هماهنگی نهادهای سیاست‌گذار برای توسعه سرمایه گذاری در بازار را با اهمیت قلمداد ودر ادامه پبشنهاد کرد : از آنجایی که توسعه بازار سرمایه روندی بلند مدت است تشکیل شورایی مشترک و تخصصی جهت هماهنگی و تشخیص اقدامات صحیح و منطبق با نیازهای بازار سرمایه منجربه تقویت جایگاه  نهادهای ناظربازار پول و سرمایه و بیمه خواهد شد .

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن در ادامه افزود : در تصویب قوانین بودجه ای و توسعه ای کشورلازم است به پیوست های بازار سرمایه ای قوانین توجه گردد در این خصوص تشکیل شورای هماهنگی نهادهای ناظر نقش بسزایی در ارایه برنامه ها و تدوین لوایح وقوانین و مقررات خواهد داشت.

وی در ادامه سخنانش در دانشگاه امام صادق خطاب به دانشجویان گفت: در حوزه دانشجویی نیز تشکیل شوراهای تخصصی دانشجویی جهت ارایه رویکرد های سازنده دراصلاح قوانین و مقررات ومعرفی مدل هاو الگوهای بین المللی از سوی دانشجویان کمک سازنده ای برای توسعه بازار سرمایه خواهد بود .  

دکتر علی بیگ زاده در پایان سخنانش در خصوص مکانیزم های قیمت گذاری در بازار سرمایه نیزگفت : حذف مکانیزم های قیمت گذاری از بازار سرمایه و تخصیص منابع بر اساس سلائق فردی نوعی عقبگرد در بازار سرمایه تلقی شده و یادآور امضاهای طلایی است که امری ناصحیح بوده و  با برنامه های توسعه ای بازار سرمایه در تضاد می باشد .

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99178
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن