انرژی

مدیریت الگوی مصرف؛ حلقه مفقوده بودجه ۱۴۰۰

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، چالش اقتصادی بودجه ۱۴۰۰ را در حوزه انرژی و نفت دانست و گفت: بودجه‌ای که دولت برای سال ۱۴۰۰ ارائه کرده، بودجه‌ای فارغ از توجه به الگوی مصرف است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از میزان، بحث وابستگی اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی از گذشته‌های دور بار‌ها مطرح شده است، بسیاری از کارشناسان  وابستگی اقتصاد به نفت  را با عنوان  بیماری هلندی تعبیر کردند و آن  را برای اقتصاد مضر دانستند.

وابستگی به درآمد‌های نفتی باعث کم توجهی دولت به بخش‌های تولیدی می‌شود و دولت را برای افزایش واردات به کشور ترغیب می‌کند.

واردات بی رویه کالا می‌تواند ضمن تخریب  جریان تولید باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای فعالیت شود و سهم واسطه گری در اقتصاد را افزایش دهد، افزایش واسطه گری در اقتصاد باعث کاهش اشتغال در کشور می‌شود و در دراز مدت می‌تواند کشور را در مقابل کاهش درآمد‌های ارزی و همچنین تحریم‌های بین المللی آسیب پذیر کند.

با شروع تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا اقتصاد کشور روز‌های پر نوسانی را پشت سر گذاشت و عمده این موضوع به وابستگی کامل بودجه به درآمد‌های نفتی باز می‌گردد، افزایش مشکلات اقتصادی در ماه‌های اخیر می‌تواند تلنگری برای مسئولان و مدیران کشوری باشد تا اقتصاد را بر پایه تولید و تکیه بر توان داخلی  هدایت کنند.

بررسی بودجه در سال ۱۴۰۰ و سهم ۲۵ درصدی نفت از درآمد‌های دولت با توجه به شیوع بیماری کرونا و وجود مازاد نفت در بازار  تحقق آن را با ابهام مواجه کرده است.

وابستگی بودجه به نفت ادامه دارد

محمد صفایی دلویی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به نقش نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ همانند دولت‌های پیشین وابسته به نفت است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصربح کرد: فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده است که با توجه به شرایط کنونی فروش نفت و نیز اقتصاد کرونا زده کشور‌ها اندکی دور از تحقق است.

صفایی  ادامه داد: اگر نگاهی به مصرف انرژی داشته باشیم می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که به دلیل کرونا و کاهش جابجایی‌ها مصرف انرژی و بنزین در کشور ما همانند سایر کشور‌ها به میزان درخور توجهی کاهش پیدا کرده است به نحوی اکنون مازاد بنزین در کشور داریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ  به سئوال که آیا در حوزه درآمدی دولت برای بودجه ۱۴۰۰ افزایش هزینه سایر حامل‌های انرژی را دیده است، گفت: نکته درآمدی بودجه ۱۴۰۰ دولت بر اساس افزایش فروش نفت است و متکی به افزایش محسوس دیگر حامل‌ها نیست.

صفایی در مورد قانون اصلاح الگوی مصرف و نقش آن در کاهش هزینه‌ها گفت؛ متاسفانه این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده و به عبارتی اصلاح الگوی مصرف حلقه مفقوده بودجه ۱۴۰۰ است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57443
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن