گزارش

مدیریت آفات و بیماری­های بعد از کاشت نهال زردآلو

یکی از مشکلات بسیار مهم باغداران به ویژه پس از کاشت نهال کنترل اصولی آفات و بیماری­ها است، آفات و بیماری­ها اگر در باغ زردآلو آن هم در باغ تازه تاسیس شده به خوبی کنترل نشوند می­توانند حتی منجر به مرگ نهال­های جوان شده و خسارت زیادی را به باغداران تحمیل کنند، در این خبر نامه اصول مدیریت صحیح آفات و بیماری­ها در باغ زردآلو را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این نوشتار با ما باشید.

 

جلوگیری از ورود آفات و بیماری­ها به باغ زردآلو پس از کاشت نهال

اولین و مهمترین اصل در مدیریت اصولی آفات و بیماری­ها در باغات زردآلو جلوگیری از ورود آفت و بیماری به باغ است، راه­های زیادی برای ورود آنها به باغ زردآلو جود دارد اما اولین راه ورورد آفت و بیماری به باغ خرید نهال زردآلو آلوده خواهد بود و تنها راه حل این مشکل انتخاب نهالستان­های معتبر و مجوز داری مانند پالیز نهال یا سایر نهالستان­های معتبری است که به باغداران گواهی سلامت نیز ارائه می­کنند.

راه دیگر ورود برخی از آفات و بیماری­ها خرید کود دامی آلوده و یا کود دامی نپوسیده است، کود دامی نپوسیده که حاوی انواع و اقسام آفات و بیماری­ها است و علاوه بر آن می­تواند حاوی بذور علف­های هرز نیز باشد و برای باغداران مشکلات بسیار زیادی را پس از احداث باغ ایجاد کند، علاوه بر آن می­تواند به دلیل ضعفی که در نهال ایجاد می­کند حتی منجر به خشک شدن نهال نیز بشود.

اما کود دامی پوسیده ولی آلوده می­تواند حاوی آفات خطرناکی مانند کرم سفید ریشه باشد که پس از احداث باغ و پس از گذشت یک سال نتیجه­ی خود را به صورت خشک شدن تدریجی درختان جوان نشان می­دهد و با بررسی خاک اطراف ریشه متوجه حضور کرم­های سفید رنگ ریشه می­شود و می­دانید که کنترل آنها تا چه حد می­تواند برای شما دشوار باشد.

بنابراین با انتخاب محل معتبر برای خرید کود دامی پوسیده و سالم از وزود آفات و بیماری­ها به باغ خود جلوگیری کنید، فارغ از کارهایی که می­توانید برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری­ها به باغ خود کنید اما برخی از آفات و بیماری­ها برای ورود به باغ به اجازه­ی شما احتیاج نداشته و می­توانند حتی با جریان باد خود را به باغ جوان برسانند، در ادامه نحوه­ی مدیریت اصولی آفاتی که پس از کاشت نهال خود را به باغ شما می­رسانند به شما می­آموزیم.

بررسی مرتب نهال­ها پس از کاشت

پس از احداث باغ و کاشت نهال قطعا رها کردن نهال­ها و تنها آبیاری آنها نمی­تواند کار یک باغدار حرفه­ای باشد، فراموش نکنید که نهال­ها تازه به محل جدید منتقل شده و در استرس قرار دارند و اگر در این زمان یک آفت و یا یک بیماری خو د را به نهال جوان برساند می­تواند منجر به خشک شدن نهال شود چرا که نهال هنوز در استرس و شک جابجایی قرار دارد.

بنابراین پایش و سر زدن مدام به باغ و بررسی تک تک نهال­ها کار بسیار مهمی است که شما باید انجام دهید، در صورتی که نهال را در فصل پاییز کاشته باشید هجوم آفت و بیماری بسیار کمتر اتفاق می­افتد چرا که اکثر آفات و بیماری­ها در حال زمستان گذرانی بوده و در خواب به سر می­برند اما با شروع بهار باید این کار را با دقت و حساسیت انجام دهید.

هرس اصولی و منظم نهال پس از کاشت

پس از کاشت نهال هرس سر زنی به منظور تسریع رشد رویشی و فرم گیری نهال توصیه می­شود، مشاوران فروش نهال زردآلو نحوه­ ی صحیح انجام هرس سرزنی را به شما آموزش می­دهند اما در سال­های اول پس از کاشت نهال زردآلو باز هم هرس باید انجام شود.

ادامه دادن هرس تا زمان رسیدن به باردهی و یا چند سال پس از شروع باردهی به تقویت درختان و همچنین فرم دهی آنها کمک می­کند، فرم دهی سبب دریافت نور بیشتر به شاخه­های داخلی نهال زردآلو شده و علاوه بر آن حذف شاخه­های اضافه درخت را تقویت می­کند تا بتواند در برابر آفات و بیماری­ها به خوبی از خود مقاومت نشان دهد.

تشخیص دقیق نوع آفت و یا بیماری وارد شده به باغ

در زمانی که شما با دقت هر چه تمام­تر درختان باغ خود را پایش می­کنید ممکن است متوجه آلوده شدن یک یا چند نهال به آفت و یا بیماری خاصی شوید و یا اینکه تنها علائم ناهنجاری را در درختان خود مشاهده کنید، تمام علائم هشدار دهنده باید ثبت شده و در اسرع وقت با یک مشاور گیاهپزشک تماس بگیرید.

مشاور گیاهپزشک با مشاهده­ی درختان و همچنین علائم می­تواند تشخیص دهد که شما دقیقا با چه نوع آفت و یا بیماری سر و کار دارید، شاید علائمی که مشاهده می­کنید تنها نشانه­های کمبودهای مواد غذایی و یا نشانه­های عارضه­های محیطی مانند سرما و گرما باشد اما این چیزی است که یک متخصص باید آن را تایید کند.

پس از تایید نوع آفت و یا بیماری آن مشاور گیاهپزشک می­تواند به شما توصیه­های لازم برای کنترل و پیشگیری از انتقال آفت و یا بیماری در باغ را بیاموزد، بنابراین هرگز دست به سم پاشی بر اساس تشخیص خود نزنید چرا که می­تواند عواقب بسیار بدتری را به دنبال داشته باشد.

مدیریت تلفیقی آفات و بیماری­ها در باغ زردآلو

زمانی که متخصص گیاهپزشک به شما راهکار مدیریتی ارائه می­کند متوجه می­شوید در همان ابتدای امر سراغ راهکار سم پاشی نمی­رود، سم پاشی­های بی رویه در باغات نوپا سبب از بین رفتن دشمنان طبیعی آفات شده و پس از چند سال سبب طغیان آفات ثانویه می­شود، به عنوان مثال سم پاشی بی رویه علیه یک آفت مانند چوبخوار سبب طغیان شته­ها به مرور زمان می­شود.

بنابراین در ابتدای آلودگی راهکارهایی مانند هرس، تغذیه و آبیاری اصولی توصیه می­شود و در صورت پیشرفت آفت و یا بیماری کنترل درختان آلوده با استفاده از سموم ایمن برای دشمنان طبیعی توصیه می­شود و در صورتی که هجوم آفت و یا بیماری خاص از کنترل خارج شده باشد سم پاشی و یا استفاده از سم در آب آبیاری برای کل باغ توصیه می­شود.

کود دهی و آبیاری به موقع نهال به منظور تقویت در برابر آفات و بیماری­ها

توجه داشته باشید که حتی اگر درختان شما به افت و یا بیماری آلوده نشده باشند اگر به خوبی آبیاری و کود دهی نشوند در برابر آفات و بیماری­ها حساس شده و اتفاقا آفات و بیماری­ها در منطقه به دنبال درختان ضعیف می­گردند تا بتوانند به خوبی روی آنها مستقر شوند، بنابراین استفاده از برنامه­ی منظم و اصولی آبیاری و کود دهی می­تواند سبب جلوگیری از استقرار آفات و بیماری­های مختلف روی نهال زردآلو شود.

کلام آخر

مقاومت درختان در برابر آفات و بیماری ­های نهال زردآلو اهمیت بسیار زیادی در کنترل آنها در باغ زردآلو خواهد داشت به گونه­ای که درختان مقاوم اصلا اجازه­ی ورود و استقرار را به آفات نمی­دهند، قیمت نهال زردآلو مقاوم به آفات و بیماری­ها ممکن است با نهال حساس تفاوت داشته باشد اما از سوی دیگر نهال مقاوم هزینه­ی کنترل و سم پاشی را از روی دوش شما بر داشته و به شما در مدیریت آفات و بیماری­ها پس از احداث باغ کمک بسیاری می­کند بنابراین توصیه می‌شود ارقام مقاوم را برای احداث باغ خود انتخاب کنید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=96879

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن