انرژی

مجوز نمک زدایی برای ۸,۵ میلیارد مترمکعب آب دریا

به گزارش تفاهم آنلاین، «قاسم تقی زاده خامسی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: از این میزان مجوز سه تا چهار میلیارد متر مکعب آب شیرین استحصال و در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: این مجوز برای استان های خراسان رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، هرمزگان، بوشهر و فارس صادر شده است.

معاون آب و آبفا وزارت نیرو گفت: بطورکلی ۹۷ درصد آب های موجود در کره زمین شور و تنها سه درصد شیرین است که این سه درصد آب شیرین هم بصورت نامتوازن در بین کشورها توزیع شده است.

وی افزود: کشورهای زیادی در سطح دنیا بالاخص در مجاورت و همسایگی ایران وجود دارند که سالانه میلیارد ها متر مکعب آب را برای آشامیدن، صنعت و حتی کشاورزی نمک زدایی می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دسترسی ایران به آب شیرین به تناسب جمعیت کم است، افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است از اینرو به لحاظ اقلیمی باید از این منابع استفاده کرد.

خامسی اظهارداشت: مطالعاتی انجام داده ایم و به این جمع بندی رسیده ایم که کمبود آب ۱۷ استان کشور را از طریق شیرین سازی آب دریا جبران کنیم البته این منوط به دو شرط است.

وی ادامه داد: شرط نخست اینکه استان‌ها باید آب قابل برنامه ریزی خود را با حضور تمامی دستگاه‌های ذی نفع اعم از کشاورزی، صنعت، نیرو و محیط زیست محاسبه و به کارگروه که در سطح ملی راجع به این موضوع تشکیل شده ارسال کنند که پس از تصویب در کارگروه مزبور وزارت نیرو این آب را برای جبران کمبود به استان‌ها تخصیص دهد.

معاون آب و آبفا وزارت نیرو گفت: شرط دوم این که نمک زادیی از آب دریا حتماً باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی افزود: دولت هیچ مداخله ای بجزء ارائه ضوابط فنی و محیط زیستی نخواهد داشت البته اگر دولت نیاز به آب آشامیدنی داشت از بخش خصوصی این آب را خریداری خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34568
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن