اجتماعی

مترو؛ نیازمند تحول در تامین منابع و هزینه کرد

به گزارش تفاهم‌آنلاین، محسن هاشمی در حاشیه بازدید از خط هفت و طرح توسعه خط ده متروی تهران اظهار داشت: در شرایطی که تأمین اعتبار مهم‌ترین دغدغه برای تکمیل خطوط مترو است و امیدی به ارز خارجی نیست و منابع شهرداری هم جوابگوی تکمیل خطوط مترو نیست، اجرای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل و بارگذاری یا همان پهنه‌های TOD، بهترین راه تأمین اعتبار ساخت خطوط مترو است.

وی تصریح کرد: در طول دوره فعلی، منابع کافی مالی از طرف شهرداری به مترو تخصیص داده نشده، اما همین منابع ریالی محدود نیز در اولویت هزینه نشده و بازدهی کافی را نداشته است، اگر می‌خواهیم ساخت مترو فعال شود، باید از منابع داخلی شهرداری تهران بخصوص بودجه غیر نقد و بارگذاری در حاشیه ایستگاه‌های مترو براساس توسعه شهری حمل ونقل محور استفاده کنیم و به دولت نیز درباره تأمین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: زمانی که در شرکت مترو بودم، هزینه ساخت یک کیلومتر تونل مترو بالغ بر ۱۰ میلیون دلار، هزینه ساخت یک ایستگاه ۱۰ میلیون دلار و هزینه تجهیزات و واگن هم در همین حدود یعنی حدود ۲۰ میلیون دلار محاسبه می‌شد، به بیانی برای ساخت ۲۷ کیلومتر مترو یک میلیارد و دویست میلیون دلار با در نظر گرفتن استملاک املاک معارض اعتبار نیاز بود. این در حالی است که خط ۱۰ مترو با ۴۱ کیلومتر طول بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هاشمی افزود: این در شرایطی است که ما امیدی به ارز خارجی به مانند سالیان گذشته نداریم و سیستم بانکی هم به واسطه بدهی شهرداری به آن‌ها بعید است به این موضوع ورود کند، از طرفی هم پیمانکاران گذشته نظیر قرارگاه سازندگی خاتم و سپاسد نیاز به تزریق اعتبار برای ادامه کار دارند که انتظار داریم، مسئول محترم قرارگاه خاتم از مطالبات معوقه شهرداری از بنیاد تعاون سپاه و شرکت رساتجارت، بودجه ساخت مترو را تأمین و تهاتر کند.

وی اضافه کرد: خط ۱۰ از ۷ منطقه عبور می‌کند که مناطق برخورداری هم هستند و لذا یک راه می‌تواند جذب نقدینگی سرگردان باشد که با توجه به مشکلات تورمی می‌تواند کمکی به دولت هم باشد که البته این امر مشکلات خاص خود را دارد. بنابراین اجرای زون‌های تی اودی و پروژه‌های مجتمع ایستگاهی راه حل باقی مانده خواهد بود.

در مورد مجتمع‌های ایستگاهی به شهرداری اجازه داده می‌شود برای اطراف مترو پروانه صادر شود، اما درباره زون‌های TOD این موضوع فرارتر می‌رود و سبب خواهد شد، کمک بهینه‌ای برای اتمام خطوط ریلی شود. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در اجرای زون‌های تی او دی تا شعاع سیصد متری ایستگاه‌های مترو می‌توانند پروانه و تراکم صادر کنند که برای هر ایستگاه یک‌هزار تا دو هزار میلیارد تومان پروانه صادر خواهد شد. لذا با هزینه پروانه‌ها و تراکم صادر شده در شعاع 300 متری تا ایستگاه‌های مترو می‌توان حداقل هزینه ساخت تونل و ایستگاه‌های مترو را تأمین اعتبار کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30932
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن