اقتصادی

 مالیات ، مهم‌ترین مشکل اصناف

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه مسئله عدالت مالیاتی باعث می‌شود از کارمند و کاسب شناسنامه دار، مالیات کم شود، اما افرادی که ارقام بالا جابه‌جا می‌کنند و امکان ارتباط و تعامل دارند، فرار مالیاتی داشته باشند، گفت که در حال حاضر مالیات اصناف غیرمنصفانه بالا رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، علی توسطی در حاشیه جلسه روسای اتاق اصناف تهران با غلام‌علی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درباره مهم‌ترین مشکلات اصناف اظهار کرد: اخیرا برای اولین بار هر پنج نفر هیئت رئیسه اتاق اصناف تغییر کرد که هم فرصت بود و هم تهدید. تهدید این بود که ممکن بود شیرازه کار از هم بپاشد و فرصت این بود که با توجه به بالا رفتن سطح تحصیلات در هیئت رئیسه، رویکرد جدید و تفکر علمی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل اصناف تعامل بین سازمانی یا فراسازمانی است، تصریح کرد: یعنی اصناف با سازمان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی تاثیرگذار در فرآیند اقتصاد صنفی ارتباط کارآمد و موثری نداشتند. در سه ماه اخیر تلاش شده تماس با این افراد و سازمان‌ها برقرار شود.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه مالیات موضوعی است که اصناف همیشه با آن مسئله داشتند، گفت: مالیات یک حقوق حاکمیتی در تمام دنیا است و مثلا در کشورهای حوزه اسکاندیناوی بعضا تا ۶۰ درصد درآمد افراد مالیات گرفته می‌شود، چون منابع دیگری تعریف نشده است. در این کشورها مالیات زیادی گرفته می‌شود، اما مردم آسوده خاطر هستند، چون نمود آن را در آموزش و بهداشت رایگان حس می‌کنند و امنیت خاطر باعث ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود. امکانات مالی باعث افزایش کیفیت زندگی نمی‌شود، بلکه وقتی فردی می‌داند در پیری مشکل بازنشستگی ندارد یا قرار نیست هزینه سنگینی برای آموزش فرزندانش پرداخت کند، کیفیت بهتری برای زندگی دارد.

این در حالی است که به گفته وی در ایران افراد با درآمدهای نجومی هم این حس کیفیت بالای زندگی را ندارند، بلکه همیشه احساس فقیر شدن وجود دارد. وقتی ارزش پول ملی ظرف مدت کوتاه نزدیک ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، فرد فقیر شده است؛ چه ارزش زندگی آن یک میلیارد باشد چه میلیاردها تومان.

فشار فرار مالیاتی روی دوش کارمندان و اصناف

توسطی با بیان اینکه مالیات برای ایجاد تعادل و عدالت مالیاتی برای ایجاد تعادل و توازن در راستای بالا بردن کیفیت زندگی مردم است، تصریح کرد: در ایران عدالت مالیاتی وجود ندارد. مسئله عدالت مالیاتی باعث می‌شود از کارمند و کاسب شناسنامه دار، مالیات کم شود، اما افرادی که ارقام بالا جابه‌جا می‌کنند و امکان ارتباط و تعامل دارند، فرار مالیاتی داشته باشند. فشار این فرار مالیاتی روی دوش کارمند و کسبه است. الآن هم اصناف با این مشکل مواجه هستند، اما سازمان امور مالیاتی با شیوه دورانی، خیلی غیرمنصفانه بالا رفته است. مدل‌های ارائه شده هم نمی‌تواند مشکلات اصناف را حل کند و حتی عموما مشکلی به اصناف اضافه می‌کند.

برای مثال به گفته وی سال گذشته کارتخوان‌ها مبنای پرداخت مالیات قرار گرفت که باعث شد فرهنگ و سنت قرض‌الحسنه که به شدت به رونق بازار کمک می‌کرد حذف شود. پیش از این اصناف به یکدیگر پول قرض می‌دادند و در این رابطه تیم‌ها و کلونی‌هایی وجود داشت که از هم حمایت می‌کردند. اگر این گردش پول می‌خواست به صورت درخواست تسهیلات  وارد بانک شود، کارها از هم می‌پاشید. اما از زمان اجرای مالیات روی کارتخوان برخی اگر این پول را هم داشته باشند به یکدیگر قرض نمی‌دهند که مجبور به پرداخت مالیات اضافه نشوند.

رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه با بیان اینکه مسئله دیگر اصناف قانون نظام صنفی است، گفت: این قانون ۹۶ ماده و بیش از ۹۰ تبصره دارد که هر بار اصلاح شده، یک جا درست و سه جای دیگر خراب شده است. برای مثال ادامه تبصره یک ماده ۲۲ بی دلیل شیرازه اصناف را طی زمان از هم می‌پاشد. البته ممکن است در ریزش و رویش اولیه مفید باشد و قشر تحصیل کرده وارد اصناف شوند. خمیرمایه اتاق‌های اصنافی از صدها سال پیش ایجاد شده تا به امروز رسیده، اما این ماده می‌تواند این قوام و دوام را از بین ببرد.

وی درگاه ملی صدور پروانه‌ها، مغایرت‌های قانونی و غیره را از دیگر مشکلات اصناف عنوان کرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89939
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن