فرهنگی

لزوم حمایت از پژوهش دانشگاه ها

نیما امیری – کارشناس آموزش

 

با یک نگاه اجمالی به صدها و هزاران مقالات چاپ شده داخلی و بین المللی استخراج  شده از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کشور نشان می دهد که هنوز پژوهش در کشور نتوانسته در کانال اصلی خود هدایت و حرکت کند.  بر همگان واضح و مبرهن است که هدفمند کردن پژوهش های دانشگاه و حرکت به سمت حل مشکلات جامعه در کنار توجه به ارتقای علمی آن ، از ماموریت های اصلی  و در خور توجه دانشگاه هاست که نیازمند حمایت همه جانبه مسئولین در سطح کلان ملی است.

هنوز در بسیاری از حوزه ها دغدغه اصلی پژوهش نه تنها وجود ندارد بلکه این موضوع مهم  را ، امری هزینه بر و بی فایده می پندارند. از اینرو همواره کمترین بودجه ها به حوزه پژوهش تعلق می گیرد و اکثر افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت اند، همواره از کمبود منابع مالی گله مندند . در حالیکه در کشورهای توسعه یافته بیشترین بودجه ها و بالاترین حمایت ها از حوزه های پژوهشی دانشگاه ها صورت می پذیرد و دانشگاه ؛مامنی امن برای فعالیت جوانان نخبه و خلاق آن ها می باشد.

پژوهش‌های هدفمند در دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در پیشرفت علمی و فناوری جامعه دارند. این نوع پژوهش‌ها تمرکز خود را بر روی موضوعات و مسائلی که بهبود و توسعه آنها برای جامعه و صنایع مختلف ضروری است، قرار می‌دهند.  یکی از اهداف اصلی دانشگاه‌ ها، ترویج و توسعه علمی است. پژوهش‌های هدفمند در دانشگاه‌ها، امکان ایجاد پیشرفت‌های علمی را فراهم می‌کنند. این پیشرفت‌ها می‌توانند بهبود عملکرد صنایع، خدمات به جامعه و حل مشکلات اجتماعی کمک کنند. پژوهش‌های هدفمند در دانشگاه‌ها به توسعه فناوری کمک می‌کنند. با تمرکز بر مسائل و چالش‌های فنی و فناورانه، می‌توانیم به ایجاد نوآوری‌ها و اختراعات جدید در زمینه‌های مختلف فناوری بپردازیم. این نوآوری‌ها می‌توانند بهبودی در فرآیندهای صنعتی، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها، سهولت در زندگی روزمره و ارتقای سطح زندگی افراد را به همراه داشته باشند.

پژوهش‌های هدفمند در دانشگاه‌ها به ایجاد ارتباط و همکاری بین صنعت و دانشگاه کمک می‌کنند. این همکاری می‌تواند به اشتراک ‌گذاری دانش و تجربیات بین دو بخش، توسعه فناوری ‌های نوین و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه کمک کند. صنعت نیز از نتایج پژوهش‌های هدفمند در دانشگاه‌ها بهره‌برداری می‌کند و می‌تواند بهبودهای مورد نیاز خود را در فرآیندها، محصولات و خدمات خود اعمال کند. پژوهش های هدفمندی باشد که بتواند در صنایع مختلف راهگشای مشکلات باشد. از اینرو تغییر رویکرد دانشگاه ها به سمت فعالیت های کارآفرین محور بسیار مهم است. انجام پژوهش‌های هدفمند به دانشجویان این امکان را می‌دهد که مهارت‌های تحقیق و تفکر انتقادی را توسعه دهند و با روش‌های پژوهشی در حوزه تخصصی خود آشنا شوند. این تجربه به دانشجویان این امکان را می‌دهد که مستقلانه به حل مسائل پیچیده بپردازند و نتایج پژوهش‌های خود را به دیگران ارائه کنند.

پژوهش و نقش آن در توسعه اقتصادی
پژوهش و نقش آن در توسعه اقتصادی

انباشته شدن انبوهی از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری که متاسفانه کمترین رویکرد عملی و تاثیرگذاری در روند بهبود صنایع و سایر حوزه های تخصصی کشور ندارد، دردی از ما دوا نمی کند.
پژوهش ها باید برآمده از دید  کارآفرینی باشد . دانشگاه ها باید به یک سازمان کارآفرین تبدیل شوند که طی آن همه اعضا از هیات علمی و کارمندان گرفته تا مهم ترین هسته تربیتی آن ها یعنی دانشجویان در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت های کارآفرینانه فردی و گروهی، بطور مستمر، سریع و راحت تر به نتیجه برسد.

در واقع پژوهش ها باید برآمده از دید کارآفرینی باشد که البته این موضوع به شدت مورد توجه کشورهای توسعه یافته ی جهان قرار دارد. دانشگاه های سرآمد و تراز اول دنیا به خوبی به این مهم واقفند و برنامه ریزی های خود را نه تنها در کادر اعضای هیات علمی شان بلکه در تربیت دانشجویان خود در راس امور قرار داده اند. در حال حاضر، نظام آموزشی دانشگاه‌های کشورمان، افرادی را پرورش می دهند که فقط می توانند، شکاف های شغلی از پیش تعیین شده را پرکنند، در حالیکه، اگر پژوهش ها ، هدفمند و در راستای برطرف سازی نواقص صنعت صورت بپذیرد، به مکانی تبدیل خواهد شد که مشاغل جدید در آن خلق می شود و آمار بیکاری تحصیلکرده ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99900
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن