کارآفرینی

لزوم حذف قراردادهای موقت در مشاغل دائمی

نماینده کارگران در شورای عالی کار بر ضرورت ممنوعیت قرارداد‌های موقت در مشاغل دائمی تاکید کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از رادیو اقتصاد، محمدرضا تاجیک افزود: متاسفانه قراردادهای موقت، امنیت شغلی را از بین برده است. وی اظهار داشت: کارفرما با سوءاستفاده از این مسئله با کوچکترین اتفاق کارگر را تهدید به اخراج یا عدم تمدید قرارداد می‌کند.

قائم مقام مجمع کارگران کشور گفت: قرارداد کار طبق ماده هفت قانون کار عبارت از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق سعی از کارفرما برای مدت موقت یا دائم برای کارفرما کاری را انجام می‌دهد.

وی افزود: ماده هفت قانون کار دو تبصره دارد که اصلاح تبصره یک آن پس از ۲۸ سال در سال ۹۷ کلید خورد. تاجیک بیان داشت: خوشبختانه هیئت دولت در بهمن ماه سال گذشته آئین نامه تبصره یک ماده هفت قانون کار را تصویب و ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: این نخستین قدمی بود که در راستای امنیت شغلی کارگران از سوی تشکل‌های کارگری و نمایندگان کارگران در شورایعالی کاربرداشته شد.

نماینده کارگران در شورایعالی کار گفت: طبق تبصره یک حداکثر مدت موقت برای کارهای غیرمستمر اصلاح شد. وی همچنین بر ضرورت اصلاح تبصره دو ماده هفت قانون کار در کشور تاکید و افزود: متاسفانه کارفرما‌ها با سوءاستفاده از این تبصره کارگران را تهدید به اخراج یا عدم تمدید قرارداد می‌کنند.

تاجیک اظهار داشت: در حال حاضر ۹۷ درصد قراردادهای کارگران موقت است یعنی مدت زمان قراردادهای منعقد شده بین کارگر و کارفرما یک سال، شش ماه و یا کمتر است.

وی ضمن اشاره به اینکه نبود امنیت شغلی از مهم‌ترین مشکلات کارگران است، گفت: کارگران امروز متاثر از شرایط سخت تحریمی و کرونایی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نماینده کارگران در شورایعالی کار و قائم مقام مجمع کارگران کشور افزود: وقتی کارگری امنیت شغلی ندارد چگونه می‌تواند در خصوص مسائل معیشتی خود اعتراض کند از اینرو فقدان امنیت شغلی یک مصیبت بزرگ است.

وی اظهار داشت: فقدان امنیت شغلی در بحث بهره‌وری هم تاثیر دارد، چرا که وقتی امنیت شغلی نباشد، کارگر انگیزه‌ای ندارد برای اینکه از دل و جان کار کند.

تاجیک در ادامه خطاب به مسئولان کشور گفت: اگر توقع بازدهی مناسب در موسسات و مراکز خدماتی، تولیدی و بازرگانی دارند و همچنین کارفرماها به دنبال افزایش تولید، ارتقای بهره وری و بازدهی در کسب سود و انباشت سرمایه هستند، باید امنیت شغلی را به جامعه کارگری با ایجاد قرارداد دائم باز گردانند.

قائم مقام مجمع کارگران کشور افزود: درخواست جامعه کارگری و تشکل‌های کارگری از مسئولان ذی‌ربط این است که باید قرارداد موقت در مشاغل دائمی ممنوع شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47316
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن