اقتصادی

لزوم جایگزینی اقتصاد دانش بنیان با اقتصاد نفتی

مدیر اسبق صنعت سامانه‌های فضایی وزارت دفاع تاکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان باید جایگزین اقتصاد نفتی شود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از رادیو اقتصاد، مهدی نصیری سروی با بیان اینکه اقتصاد کشور دارای سه ایراد جدی است، اظهار داشت: اول اینکه کار دست مردم نیست، دوم به جوانان بهاء داده نمی‌شود و سوم نفتی بودن اقتصاد است.

وی افزود: متاسفانه بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور امروز در دست دولت است، از این رو باید با ساز و کارهای مشخص این اقتصاد به مردم واگذار شود.

نصیری ضمن تاکید بر اینکه تجربه موفق جنگ امروز باید در اقتصاد کشور پیاده شود، گفت: اداره جنگ هشت ساله با آن همه اهمیت نظامی و دفاعی به دست جوانان سپرده شد، اما امروز کسی به جوانان بهاء نمی‌دهد و اعتماد نمی‌کند.

وی بر ضورت جایگزینی اقتصاد دانش‌بنیان با اقتصاد نفتی تاکید کرد و افزود: خوشبختانه در حوزه دانش‌بنیان شرکت‌ها، ایده‌ها و نوآوری‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید به نحو احسن از این ظرفیت‌ها در راستای پویایی اقتصادی، اشتغال‌افزایی، ارزآوری، خلق ثروت و غیره استفاده کرد.

مدیر اسبق صنعت سامانه‌های فضایی وزارت دفاع اظهار داشت: بطور کلی به این سه مولفه کلیدی یعنی مردمی کردن اقتصاد به معنای واقعی، اعتماد کردن به جوانان و حرکت از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان باید بیش از هر زمان دیگری پرداخته شود.

وی با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم در دنیا گفت: انقلاب صنعتی اول مربوط به کشف نیروی بخار، انقلاب صنعتی دوم مربوط به تولید انبوه و کار، انقلاب صنعتی سوم مربوط به ترکیب مکانیک، الکترونیک و ترکیب محصولات و انقلاب صنعتی چهارم مربوط به ترکیب فضای مجازی، هوش مصنوعی و جهانی شدن دیتاهاست.

مدیر اسبق صنعت سامانه‌های فضایی وزارت دفاع گفت: در انقلاب صنعتی چهارم، سال صفر رقابت‌هاست یعنی اکنون فرصت رقابت فراهم است و باید عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری ضمن تاکید فراوان در خصوص انقلاب صنعتی چهارم به این مضمون فرمودند “اگر در این انقلاب عقب بمانیم، ممکن است وابستگی کشور به قوت خود در حوزه‌های مختلف پابرجا باشد.

نصیری‌ در پایان با تاکید بر تقویت و میدان دادن به بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور اظهار داشت: دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کند. اگر کشور بخواهد رشد و توسعه پیدا کند، باید مهاجرت از زیست‌بوم دولتی به خصوصی اتفاق بیفتد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47155
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن