یادداشت

لزوم تقویت زنجیره پژوهش تا تولید

به موجب آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ،شرکت های دانش بنیان ، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که با هدف فزایندگی علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراعات و در نهایت تجاری سازی نتایج حاصل از این تحقیق و توسعه

( شامل طراحی، تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده قابل توجه تشکیل می شود. طبق آیین نامه مصوب، شرکت های دانش بنیان، اهدافی نظیر،ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های  ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند.
پر واضح است که در شرایط حساس کنونی، یکی از بنیادی ترین اقدامات برای سرعت بخشیدن به خودکفایی ملی و گذر از بحران، اعتماد و حمایت از شرکت های دانش بنیان است. همان موسسات و یا شرکت هایی که به منظور تولید ملی بر پایه ی علم و دانش بنا شده و با تکیه بر ایده محوری، نیروهای انسانی نخبه کشور را به رشد و شکوفایی همه جانبه نزدیک می کنند.  ایران حرکت بسیار شتابانی را در این حوزه آغاز کرده و البته تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی را در پیش دارد. چرا که هنوز اقتصاد منبع محور به زوایای مختلف اقتصاد کشور احاطه دارد. اتکای دولت ها به درآمدهای حاصله  از راه فروش منابع تمام شدنی نفت و گاز، نه تنها پیشرفت نبوده بلکه باید اقرار کرد ،همچون بلایی است که سالهاست گریبانگیر کشور شده و بجز عقب ماندگی هرگز میراث دیگری با خود به همراه نخواهد داشت.
به همین دلیل است که کشورهای توسعه یافته جهان، مدت زمانی است پی برده اند که تبدیل وجه غالب اقتصاد کشور به اقتصاد دانش بنیان تنها راه نجاتی است که نه تنها قدرت اقتصادی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، بلکه قدرت فرهنگی و سیاسی نیز در کشور به بالندگی بیشتری دست پیدا خواهند کرد. اما متاسفانه در کشور، زنجیره ی پژوهش تا تولید یا همان تجاری سازی، حلقه ی مفقوده ای است که در توسعه ی فناوری اخلال ایجاد می کند. هنوز رابطه ی نه چندان قوی بین دانشگاه و صنعت تشنه ی هزاران علت و معلول است و تا زمانی که تربیت متخصصین در این  دو نهاد هم سو نگردد، اوضاع بعه همین منوال ادامه خواهد داشت.
از این رو، بهره برداری از پتانسیل شرکت های دانش بنیان در جهت پر کردن این حلقه ی مفقوده ،گام مهمی در این راستا محسوب می گردد. شرکت های دانش بنیان مهد کارآفرینانند و یکی از مهم ترین مراکز تربیت کارآفرین به شمار می روند.

یکی از خصوصیت های منحصر به فرد آن ها پرورش ایده های خلاقانه و نوآورانه است، که در ذهن مبتکران و مخترعان شکل می گیرد و با پیگیری جدی کارآفرینان در قالب کسب و کارهای جدید به بار می نشیند. از این رو، این شرکت ها؛ بهترین فرصت برای ابراز بهترین ایده های استارتاپی به حساب می آیند و تداوم حرکت این کسب و کارها ، مستلزم فرهنگ سازی برای زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری برای این شرکت هاست. نسل جوان، خلاق و تحصیلکرده با وارد شدن به عرصه ی کارآفرینی شرکت های دانش بنیان و استارتاپی، می تواند زمینه ی تحول در ساختارهای متنوع کشور باشد.
در حال حاضر، شرکت های دانش بنیان و استارتاپی، نیاز مبرم کشور و جامعه ی دانشگاهی و فضای صنعتی کشور می باشد. شرایط تحریمی این روزها از یکسو و نیاز به رونق تولید داخلی از سوی دیگر، سبب برنامه ریزی به منظور
فراهم آوری زیر ساخت های توسعه شرکت ها و محصولات دانش بنیان به منظور حفظ استقلال و عزت ملی کشور خواهد شد که  امری انکار ناپذیر بوده و ضرورتی برای حفظ اقتدار ملی ماست.صرف نظر از اهمیت سیاست های حمایتی دولت در خصوص تدوین لوایح حمایتی از تاسیس و سیاست های تشویقی، ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم از قبیل مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، باید در راس توجهات قرار بگیرد. تا بهره برداری از پتانسیل دانشمندان و متخصصین جوان کشور با هدف ایجاد اشتغال، گامی رو به جلو در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشد.

* مهسا صالحی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73517
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن