اجتماعی

لزوم تغییرات در الگوی زندگی و سبک غذایی

امید انصاری – کارشناس تغذیه

 

کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها در جوامع  مدرن یک مسئله مهم و نگران ‌کننده است. این موضوع نه تنها برای سلامت فردی افراد، بلکه برای سلامت عمومی جامعه و همچنین برای محیط زیست و پایداری آینده سیستم‌های غذایی جهانی اهمیت دارد. البته از علل کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می توان به موارد زیادی اشاره کرد. که یکی از مهم ترین آن ها تغییر الگوی زندگی است. در جوامع مدرن و با گسترش الگوهای شهرنشینی و با توجه به تغییرات در الگوی زندگی و سبک غذایی ، مردم به سمت مصرف غذاهای آماده، فرآورده‌های صنعتی و فست فودها، که گاهاً حاوی مقدار کمی سبزیجات و میوه‌های تازه هستند ، متمایل شده‌اند.

تبلیغات برخی محصولات غذایی غیرسالم و پرچرب، که کمترین حاوی سبزیجات و میوه‌ها را دارند، بیشتر به مردم رسیده و آن‌ها را به سمت این نوع غذاها هدایت می‌کند.البته نباید فراموش کرد که برخی افراد به دلیل محدودیت‌های مالی، مکانی یا زمانی، دچار مشکل در دسترسی به سبزیجات و میوه‌های تازه می ‌شوند. برخی افراد نیز در این میان به دلیل عدم آگاهی در باره فواید سبزیجات و میوه‌ها برای سلامتی، نگرانی‌های مربوط به نگهداری و تهیه آن‌ها و یا کمبود اطلاعات در باره روش ‌های متنوع استفاده از آن ‌ها، از مصرف آن‌ها کاسته‌ اند.

عوارض کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می تواند سلامتی یک جامعه را دچار مشکل نماید. که مهم ترین آن ها نقصان مواد مغذی در بدن افراد است. سبزیجات و میوه‌ها حاوی مجموعه‌ای گسترده ای از مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت بدن ضروری می باشند . کاهش مصرف این مواد مغذی می‌تواند منجر به نقصان عناصری مهم مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها شود. این نقصان می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی افراد داشته باشد و منجر به بروز بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های مربوط به گوارش شود.

لزوم تغییرات در الگوی زندگی و سبک غذایی
لزوم تغییرات در الگوی زندگی و سبک غذایی

از سوی دیگر سبزیجات و میوه‌ها حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. کاهش مصرف آن‌ها می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی شود و باعث افزایش آسیب پذیری بدن در برابر عفونت‌ها، التهابات و بیماری‌های مختلف شود. مصرف کافی فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌ها برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم است. کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند یبوست، سوء هاضمه، عفونت‌های روده و سرطان روده  شود.

سبزیجات و میوه‌ها حاوی مواد مغذیی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کنند. کاهش مصرف آن‌ها ممکن است باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا، افزایش کلسترول و ایجاد تنگی عروق شود. کارشناسان حوزه تغذیه بر این عقیده اند که از آن جایی که سبزیجات و میوه‌ها اغلب کم‌ کالری هستند و حاوی فیبر بالایی می‌باشند که احساس سیری را افزایش می‌ دهند. با کاهش مصرف این مواد غذایی و افزایش مصرف غذاهای با ارزش غذایی پایین و پرکالری، خطر چاقی و دیابت افزایش می‌یابد. اطلاع رسانی و ترویج سبک غذایی درست و سرشار از میوه و سبزیجات در دروس مدارس و رسانه ها می تواند کمک بسزایی به اصلاح این سبک غذایی نادرست  نماید که اکنون اکثر گروه های اجتماعی کشور با آن در گیرند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=100891
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن