اقتصادی

لزوم بازگشت معماری سنتی به ساخت‌وساز

پریسا اشراقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معماری سنتی در ایران پیشینه چند هزار ساله دارد اما متاسفانه ساخت و سازهای فعلی از سبک معماری کشورهای غربی الگو گرفته است. به همین دلیل دولت باید شرایط را برای حمایت از معماران و هنرمندانی که توانایی پیاده سازی الگوهای ایرانی اسلامی در ساخت و ساز را دارند فراهم کند.

وی با بیان اینکه لازم است تا میزان سرمایه‌گذاری در حوزه معماری کشور افزایش پیدا کند گفت: هنرمندان بزرگی در کشور حضور دارند که هرکدام با توجه به سبک کاری خود می‌توانند به تولید محتوا برای ارائه به فعالان عرصه مسکن بپردازند.

اشراقی بر تغییر سبک معماری، طراحی نما و دکوراسیون داخلی بر اساس معماری ایرانی تاکید و تصریح کرد: فعالان ساخت و ساز در کشورهای حوزه خلیج فارس وقتی با آثار معماری ایرانی مواجه می شوند تعجب می‌کنند که چرا حال و هوای کلان شهرهای ما نشان چندانی از معماری قدیمی ایرانی ندارد. این در حالی است که می‌بینیم بعضی کشورها مثل قطر و امارات از معماری تاریخی ایران در ساخت و سازهای جدید خود استفاده می کنند که البته اتفاق مبارکی است و نشان دهنده صدور فرهنگ و تاریخ ما به کشورهای دیگر است.

این عضو هیئت مدیره انجمن طراحی، معماری و دکوراسیون ساختمان شهر تهران، برگزاری نمایشگاه هایی برای استفاده از ایده هنرمندان در بخش معماری سنتی را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت راه و شهرسازی به معماری سنتی توجه نشان داده‌اند که در این خصوص از ششم تا سیزدهم تیرماه نمایشگاهی به منظور ارائه کارهای فاخر هنرمندان در زمینه معماری سنتی برگزار می شود که برخی مسئولان دولتی از جمله معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و همچنین نمایندگان مجلس در آن حضور یافتند.

وی تاکید کرد: باید یک هم افزایی بین دولت، مجلس، بخش خصوصی و هنرمندان برای احیای معماری کهن ایرانی ایجاد شود.

به گفته اشراقی، ثبت جهانی شهر یزد در یونسکو نشان دهنده پیشرو بودن تمدن ایران در حوزه شهرسازی است و باید از چنین ظرفیت هایی برای ارتقای تمدن ایرانی استفاده کرد. ما آثار فاخر چند هزار ساله ای را در شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، یزد، تبریز، خرم آباد داریم. در تهران نیز بناهای تاریخی زیادی به خصوص از دوره قاجار به بعد وجود دارد که باید در حفظ و نگهداری آنها بکوشیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30149
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن