اقتصادی

قیمت سویای دامی ۱۵۰ درصد گران شد/هشدار درباره کاهش تولید تخم مرغ

ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگارمهر از افزایش قیمت تمام شده تولید تخم مرغ به بیش از ۱۰ هزارتومان خبر داد و گفت: کمبود عرضه و گرانی نهاده‌های دامی منجر به افزایش تمام شده قیمت تولید تخم مرغ شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی توضیح داد: قیمت ذرت به حدود ۲۵۰۰ تا ۲,۶۰۰ تومان در هرکیلوگرم رسیده و نرخ سویا نیز به بالای ۵,۵۰۰ تومان رسیده است. امروز ما نتوانستیم این نهاده را حتی به قیمت ۵,۸۰۰ تومان نیز تهیه کنیم. این درحالی است که قیمت مصوب ذرت ۱,۳۵۰ تومان و سویا ۲,۴۵۰ تومان است. بنابراین تولیدکنندگان ذرت را ۱۰۰ درصد و سویا را ۱۵۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب تهیه می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وقتی بخش خصوصی دچار مشکل شده و نمی‌تواند نهاده‌ها را وارد و توزیع کند باید بخش دولتی به ماجرا وارد شود، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام باید در چنین شرایطی به تنظیم بازار نهاده‌ها اقدام کند.

نبی پور با اشاره به سخنان روز گذشته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر اینکه طی ۵۲ روز گذشته سهم شرکت در تأمین خوراک دام تولید کنندگان به ۷۰ درصد رسیده است، افزود: واقعیت این است که این رقم ۲۰ درصد هم نبوده و تأمین نشده است.

وی با اشاره به شرایط نامساعد تولیدکنندگان محصولات پروتئینی، گفت: در صورت ادامه این روند تولید تخم مرغ کاهش می‌یابد و وقتی حدود شش ماه دیگر قیمت این محصول به کیلویی ۱۵ هزارتومان رسید نباید کسی گله کند. چرا که ما هشدارهای لازم را داده ایم.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: تولیدکنندگان در حال حاضر به دنبال این هستند که مرغ‌های با سن ۶۰ هفته را که مرغ‌های جوان و تخم گذار محسوب می‌شوند، به کشتارگاه بفرستند اما به دلیل کاهش شدید قیمت مرغ گوشتی فعلاً کشتارگاه نمی‌پذیرند که مرغ‌های تخم گذار را کشتار کنند.

وی با بیان اینکه صنعت مرغ گوشتی و نیز مرغ تخم گذار به شدت از این حوادث اخیر آسیب دیده است، افزود: امروز ما نتوانستیم سویا تأمین کنیم و به مرغ‌ها بدهیم و ناچارا از ذرت برای تأمین جیره غذایی آنها استفاده کردیم ضمن اینکه مواد کم ارزشی از جمله پودر گوشت را به جیره غذایی طیور اضافه کرده ایم که برای سلامتی آنها زیان دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=25071
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن