اقتصادی

فیلترینگ تلگرام یک‌سوم کانال‌های مذهبی را کاهش داد

امیر ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تبعات فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: موضوع اول اینکه شبکه‌های اجتماعی بازتاب زندگی واقعی هستند، با ندیدن آنها تغییری در زندگی ما اتفاق نمی‌افتد، بعنوان مثال برخی مواقع به تعداد شکایت‌ها در فضای مجازی اشاره می‌شود، مثلا گفته می‌شود حدود 20 درصد از شکایت‌ها در پلیس فتا در حوزه مبادلات تجاری و پرداخت‌های خرد مربوط به فضای مجازی است، این در حالی است که 20 درصد از کل پرداخت‌های خرد هم در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، اینکه 20 درصد به همراه خودش همان تعداد شکایت هم دارد عجیب نیست مثل این است که بازارها را ببندیم چون 80 درصد شکایت‌های دیگر در بازارها اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ما فقط علاقمندیم که با مسدودسازی واقعیت را نادیده بگیریم، گفت: با اعمال فیلترینگ در واقع یک عدم توازن در ارائه فرصت بیان دیدگاه‌ها هم ایجاد می‌شود، به این ترتیب که فرصت را از یک گروه به نفع گروه دیگر می‌گیریم.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: فیلترینگ کانال‌های تلگرامی باعث شد، یک‌سوم از تعداد کانال‌های مذهبی کاسته شود، از سوی دیگر نیز بخش کوچکی از محتوای تلگرام غیراخلاقی بوده، تعداد پست‌های وایرال شده اندک و در حد 4 دهم درصد بوده که باقی مانده و تغییری نکرده‌اند، بنابراین وقتی ما این کار را انجام می‌د‌هیم عملا فرصت را از کسانی که می‌خواهند دیدگاه خود را بیان کنند و حرف بیشتری برای ارائه به عموم دارند، می‌گیریم. در حقیقت امکان بروز و ظهور دیدگاه‌های متنوع در شبکه‌های مجازی سلب می‌شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این موضوعات با فیلترینگ، اعتماد عمومی را هم می‌گیریم، یعنی اعتماد مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی هم کم می‌شود، چون اینگونه تصور می‌شود که به اجبار به سمت شبکه‌های اجتماعی داخلی سوق داده می‌شوند و این اجبار منجر به واکنش و عدم استفاده از این فضا می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات یادآور شد: این موضوع اشکال جدی است که در حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری شکل می‌گیرد و عملا با این کار اجازه شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ این حوزه را هم سلب می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا