اقتصادی

فیشینگ و بدافزار در صدر رویدادهای سایبری

مر کز مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) گزارش هفتگی فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده سایبری در بازه زمانی منتهی به هفته چهارم آبان‌ماه (۲۰ لغایت ۲۶ آبان‌ماه) را منتشر کرده که بر اساس آن، بیشترین فراوانی رخدادهای رایانه‌ای، مربوط به فیشینگ سایت‌های خارجی، آلودگی به بدافزار و بات، شناسایی آسیب‌پذیری، فیشینگ سایت‌های داخلی، درخواست ارزیابی، افشای اطلاعات، ‌ دیفیس سایت و گزارش‌های خبری بوده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخدادهای سایبری از طریق گزارش‌های بین‌المللی بوده است. بخش‌های دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاه‌های حاکمیتی و بانک‌ها و موسسات مالی می‌شوند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در صدر بخش‌های حاکمیتی دریافت‌کننده خدمات از این مرکز قرار دارد که به دنبال آن، وزارت بهداشت و وزارت نفت قرار دارند.

با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام‌شده است، مرکز ماهر به‌عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی، فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث سایبری بر عهده دارد.

این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است.

همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=55079
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن