علمی و تکنولوژی

فناوری اطلاعات ، پیشران کشورها در توسعه پایدار

مهندس فاطمه یحیائی

در تمام دنیا، فناوری اطلاعات و ارتباطات دو اهرم مهم برای فتح بازارهای جهانی محسوب می شود، دو عنصری که هم خود ارزش دارند و هم ارزش بوجود می آورند. هرچه نگاه افراد به بازارها و فضای کسب و کارشان دقیق‌تر و با اطلاعات بیشتری باشد، تصمیمات بهتری برای رسیدن به سوددهی بیشتر اخذ می شود. اطلاعات، باعث افزایش دانش شده و دانش؛ مقدمه تصمیم‌گیری‌های بهتر و بدون خطا برای راه اندازی و یا اداره کسب و کارهاست.

هیچ کارآفرینی نمی‌تواند، هدف خود را به سر منزل مقصود برساند، مگر اینکه از دو ابزار اطلاعات و ارتباطات ، نهایت بهره را ببرد. زیرا کارآفرینی ؛ مستلزم کشف نیازهای اجتماعی و سپس پیدایش راهکارهای جدید برای رسیدن آن می باشد. بنابراین نگاه همراه با تحقیق و شناخت هر چه بیشتر در این حوزه، باعث شناخت بهتر و به دنبال آن فعالیت های کارآفرینانه با ریسک پذیری کمتری مواجه خواهد شد.

اینترنت و بهره برداری از آن، رکن اساسی فناوری اطلاعات می باشد. زیرا افرادی که از امکانات رایانه ای بهره می گیرند، بدون حضور فیزیکی، فعالیت ها و کسب و کارهایشان را در دنیای مجازی ادامه می دهند و به بیان دیگر، مشغول تجارت الکترونیک اند.

تجارت الکترونیک که این روزها در فرآیند کارآفرینانه شرکت های تجاری بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت و یا  آمازون نقش اساسی را ایفا می کند، باعث سودآوری های بالغ بر ده ها میلیارد دلار برای صاحبان خود شده اند. هم اکنون سیل عظیمی از معاملات  بازرگانی در کشورهای پیشرفته دنیا به روش الکترونیکی صورت می‎پذیرد.

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارآفرینی با ایجاد چشم انداز تازه‌ای از تجارت غیرقابل انکار است. فناوری اطلاعات به علت ویژگی های منحصر به فردی همچون افزایش سرعت و دقت، ایجاد کار و اشتغال غیرحضوری تمام وقت و حتی کاهش هزینه ها با افزایش بهره‌وری سیستم‌ها ، سبب ازدیاد کارایی آن و ایجاد شغل شده است.

فناوری اطلاعات ، پیشران کشورها
فناوری اطلاعات ، پیشران کشورها

کشورهای صنعتی به این دلیل پیشرفته اند که در فناوری اطلاعات پیشرفت کرده اند و توسط آن هم اقتصاد جهان را در اختیار گرفته و هم تبدیل به قدرت نظامی شده اند و حال فرهنگ جهان را به سوی خواسته های خود هدایت می‌کنند. کارآفرینی اطلاعات در سطوح مختلف سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات و ارتباطات قابل اجراست و درهر یک از سطوح، فرصت های بسیاری را برای کارآفرینی ایجاد می نماید، که البته نیازمند حمایت مرکز سرمایه گذاری و تلاش‌های کارآفرینانه است و جالب اینکه کارآفرینی در حوزه ی اطلاعات، بسیار راحت تر و عملی تر از کارآفرینی در سایر حوزه هاست.

ایران نیز با ارتقای شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات خود، پیشرفت زیادی در این زمینه نموده است. در واقع فناوری ارتباطات ؛ تغییرات عمده ای در بسیاری از فعالیت های اجتماعی، اقتصادی از جمله کارآفرینی ایجاد نموده  است که می توان آن را به عنوان کارآفرینی مدرن در توسعه پایدار و رشد اقتصادی کشورها دانست. پتانسیل فعالیت در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای شکوفایی استعداد کارآفرینان جوان و شرکت های کوچک و خلاق استارتاپ های هوشمندانه بسیار بالا بوده و این پیشران باعث تسریع دستیابی کشورها به توسعه پایدار با تاسیس و تمرکز بر شرکت های کوچک و زود بازده می گردد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99662
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن