ورزشی

فرصت طلایی طارمی برای شکستن سد نیمه‌نهایی

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به نکاتی درباره دیدار تیم‌های ملی ایران و قطر پرداخت.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از  ایسنا، تنها چهار تیم در تلاش برای کسب عنوان قهرمانی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا باقی مانده‌اند. کره که دو بار قهرمان شده است، به دنبال اولین قهرمانی خود از سال ۱۹۶۰ است. ایران نیز به دنبال چهارمین عنوانش در مجموع و اولین قهرمانی‌اش پس از سال ۱۹۷۶ است.

در ادامه مهم‌ترین نکات دیدار ایران و قطر در دور نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را از دید سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا را مرور می‌کنیم.

آیا ایران بالاخره از سد نیمه‌نهایی عبور خواهد کرد؟

بیش از ۴۷ سال از قهرمانی ایران در جام ملـت‌های آسیا می‌گذرد. ایران سال ۱۹۷۶ پس از شکست یک بر صفر کویت در فینال تهران برای سومین بار متوالی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در آن زمان تیم ملی ایران قدرت غیر قابل انکار قاره کهن بود ولی از آن زمان دیگر نتوانسته است به فینال دیگری برسد.

ایرانی‌ها شش بار در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا شکست خورده‌اند که سه باختشان در ضربات پنالتی بوده است و آخرین شکست نیز در دوره قبل یعنی در سال ۲۰۱۹ برابر ژاپن در امارات رخ داد. ایران پس از نمایش درخشان نیمه دوم بازی مقابل ژاپن دوباره به یک نیمه‌نهایی دیگر رسیده است.

در این مرحله شاگردان امیر قلعه‌نویی به مصاف مدافع عنوان قهرمانی می‌روند تا به انتظار طولانی برای رسیدن به فینال پایان دهند. ایران در شش دیدار گذشته‌اش مقابل قطر در همه رقابت‌ها پیروز شده است؛ از جمله برد چهار بر صفر در اکتبر سال گذشته.

ایران چگونه عفیف را متوقف خواهد کرد؟

رکورد ۹ گل در سال ۲۰۱۹ قطر باعث شد که المعز علی عناوین فردی بسیاری را به خود اختصاص دهد اما تردیدی وجود ندارد که ستاره سال ۲۰۲۳ تیم ملی قطر تاکنون چه کسی بوده است: اکرم عفیف که دوره قبل ۱۰ پاس گل داد و نمایش درخشانش زیر سایه المعز علی قرار گرفت، در این دوره ستاره اصلی قطری‌ها بوده است.

مهاجم تیم السد چهار بار در این رقابت‌ها دروازه حریفان را باز کرده و دو پاس گل نیز داده و ۱۳ موقعیت گل برای حریفانش ایجاد کرده است که از این حیث بعد از  لی کانگ این از کره در رده دوم است.

قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران، باید به دنبال متوقف‌کردن ستاره تیم ملی قطر باشد و سعید عزت‌اللهی، هافبک دفاعی تیم ملی، بازیکنی کلیدی در مهار عفیف خواهد بود. تیم ملی عملکرد تحسین‌برانگیزی در خنثی نگه‌داشتن بازیکنان خلاق ژاپن، به ویژه تاکفوسا کوبو، در یک‌چهارم نهایی داشت و حالا با وجود عفیف، کار در نیمه‌نهایی به همان اندازه دیدار با ژاپن سخت خواهد بود.

طارمی به دنبال جبران فرصت از دست رفته

ایران بدون مهدی طارمی، گلزن اصلی‌اش، باز هم موفق ظاهر شد و ژاپن را در مرحله یک‌چهارم نهایی شکست دهد که مطمئناً اعتمادبه‌نفس ملی‌پوشان را بالا خواهد برد. این مهاجم پس از گذراندن محرومیتش قرار است به ترکیب اصلی ایران برای رویارویی مقابل قطر بازگردد.

این دیدار می‌تواند برای طارمی که نیمه‌نهایی ۲۰۱۹ مقابل ژاپن را به دلیل محرومیت از دست داد، اهمیت بیشتری داشته باشد. ایران در آن دوره پس از باخت سه بر صفر از ژاپن از رسیدن به دیدار نهایی بازماند.

طارمی با سه گل در دو بازی اخیرش بهترین گلزن ایران بوده است و در یازده بازی ملی اخیرش نیز ۹ گل به ثمر رسانده است. او قطعا انگیزه زیادی برای جبران غیبتش در دور قبل خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=101593
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن