فرصتسوزی بزرگ در صنعت گازسوزی خودروها

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور، از کاهش تمایل دارندگان خودروها به دوگانهسوز شدن و کمبود تقاضا به عنوان مهمترین چالشهای فعلی صنعت CNG کشور یاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، محسن جوهری در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه گاز طبیعی میتواند نهتنها راهحلی برای کاهش ناترازی بنزین باشد، بلکه زمینهساز صادرات این فرآورده نیز بشود، گفت: در حالی که دنیا به سمت برقی شدن خودروها حرکت میکند، سهم ایران از این جریان بسیار ناچیز است. با این حال مزیت نسبی کشور ما در گازسوز کردن خودروها به دلیل دسترسی گسترده به منابع گازی و زیرساختهای موجود است.
به دلیل سیاستگذاریهای ناکارآمد، رشد این صنعت متوقف شد.
ظرفیت بلااستفاده؛ زیرساختها آمادهاند اما تقاضا نیست
رئیس انجمن صنفی CNG با اشاره به سرمایهگذاری بیش از سه میلیارد دلاری در زنجیره صنعت CNG طی دو دهه اخیر گفت: امروز بیش از ۲۵۰۰ جایگاه فعال در کشور وجود دارد که ظرفیت خدماترسانی به ۸ میلیون خودرو را دارند، در حالی که تعداد خودروهای دوگانهسوز فعلی حدود ۴ میلیون دستگاه است که بیش از نیمی از آنها نیز فرسوده و مستهلک هستند.
وی خودروهای دوگانهسوز را در صورت رعایت استانداردها و انجام بازرسیهای دورهای، ایمن دانست و گفت: در بحرانهایی مانند روزهای آغازین جنگ تحمیلی، جایگاهداران CNG نقش حیاتی در تأمین سوخت ایفا کردند.
در پایان، جوهری با انتقاد از نبود حمایتهای دولتی در توسعه سوخت ملی، از توقف طرح تبدیل رایگان خودروها به گازسوز، بدعهدی خودروسازان و ضعف در نوسازی زیرساختها بهعنوان عوامل رکود در این بخش نام برد.