علمی و تکنولوژی

فاصله استاندارد یخچال تا دیوار

فاصله استاندارد پشت یخچال تا دیوار بهتر است بین 3 تا 5 سانتی متر باشد. رعایت این فاصله باعث کاهش مصرف انرژی، بهبود عملکرد و کارایی یخچال و همچنین باعث افزایش طول عمر یخچال نیز می‌شود. یخچال فریزر باید از بالا و دیواره های کناری نیز فاصله داشته باشد. در ادامه دلیل فاصله یخچال از دیوار و فاصله استاندارد آن پرداخته‌ایم.

چرا بین یخچال و دیوار باید فاصله باشد

یخچال ها به دلیل داشتن فعالیت زیاد نسبت به دیگر لوازم خانگی، احتیاج بسیار زیادی به هوا جهت کار کرد بهتر دارد. قطعاتی مانند فن و کمپرسور نیز وابستگی بسیار زیادی به هوا جهت کارکرد بهتر دارند، از این رو فاصله گذاری برای یخچال بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

عبور هوا

کمپرسور یا همان موتور یخچال فریزر به دلیل داشتن فعالیت زیاد، دمای بالاتری نسبت به دیگر قطعات یخچال دارد. نداشتن فاصله، یخچال تا دیوار پشتی باعث مسدود شدن یا کم رسیدن هوا به این قطعه شود، در نتیجه باعث افزایش بیشتر دمای آن شده و موجب سوختی موتور و ایجاد هزینه زیاد برای شما می‌شود.

رطوبت دیوار

Shape2

از آنجایی که لوله های آب ساختمان اکثراٌ از دیوار عبور می‌کنند، بهتر است همیشه بین دیوار پشتی و یخچال فاصله باشد تا اگر لوله های آب دچار نشتی یا شکستی بود، رطوبت ناشی از آن باعث خرابی یخچال شما نشود. آب و رطوبت دشمن اصلی تمامی وسایل و قطعات الکتریکی می‌باشد، پس بهتر است با ایجاد فاصله مناسب از یخچال خود در برابر این دشمن قدیمی محافظت کنید.

افزایش طول عمر یخچال

همانطور که در بالا اشاره کردیم فن و موتور اصلی ترین قطعاتی هستند که احتیاج شدیدی به هوا دارند. فن های یخچال به طور مستقیم از برد اصلی دستورات تنظیم دما و خنک سازی قطعات پشت یخچال را می‌گیرد. حال این سوال پیش می‌آید که اگر به فن هوا نرسد چه می‌شود؟ فن از کار افتاده، تنظیم دمای یخچال به هم خورده، به برد اصلی فشار آمده و در نتیجه به سوختن برد منجر می‌شود. فاصله یخچال تا دیوار پشتی عملی به ظاهر ساده است، اما می‌توانید این چنین بر روی طول عمر یخچال شما تاثیر گذار باشد.

بهترین حد فاصل یخچال

یخچال و فریزر ها باید از همه طرف با دیواره ها فاصله داشته باشد. منظور از همه طرف یعنی دیوار پشتی، دیوار کناری و در صورت داشتن سقف باید یک فاصله استاندارد داشته باشد. فاصله استاندارد به شرح زیر می‌باشد.

  • تا دیوار پشتی: بین 3 تا 5 سانتی متر .

  • تا دیواره کناری: 1.5 سانتی متر از هر طرف.

  • تا دیواره بالای: 3 سانتی متر .

نشانه نداشتن فاصله از دیوار

نداشتن فاصله یخچال از دیوار، باعث می‌شود که یخچال دچار مشکلاتی شود که زنگ هشداری برای شما باشد قبل از زیان بیشتر فاصله یخچال را دست و تنظیم کنید. از این نشانه ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرمایش ناکافی

این عمل ممکن است به دلیل خرابی فن نیز باشد. در صورت مشاهده عدم تنظیم دمای یخچال خود بهتر است اول فاصله آن تا دیوار را چک نموده و پس اطمینان خاطر از درست بودن آن جهت تعمیرات فن اقدام کنید.

  • عملکرد غیر عادی و ایجاد سر و صدا

سر و صدای بیش از ممکن است به خاطر عدم تنظیم فاصله در یکی از ابعاد یخچال باشد. در غیر این صورت ممکن است موتور یا کمپرسور دستگاه شما مشکل دار باشد.

  • افزایش بیش از حد برق

اگر مبلغ قبض برق شما دچار افزایش قیمت ناگهانی شده است بهتر است به یخچال خود نگاهی بی‌اندازید. زیرا در صورت نبود فاصله بین یخچال و دیوار قطعات یخچال شروع بع فعالیت بیش از حد می‌کنند که همین امر باعث افزایش هزینه برق شما می‌شود.

  • ارور های داغ شدن دستگاه

در صورت نرسیدن هوا به قطعات یخچال، دمای آنها بالا رفته و یخچال شما این را به عنوان یک ارور به شما نشان می‌دهد. بهتر است قبل ایجاد خرابی بیشتر فاصله یخچال را تنظیم کنید.

سخن پایانی

فاصله یخچال تا دیوار کناری و پشتی آن نقش بسیار مهمی در تنظیم دمای یخچال، طول عمر قطعات و طول عمر مفید یخچال شما ایفا می‌کند. نداشتن فاصله بین یخچال تا دیوار های اطراف باعث پدید آمدن نشانه هایی جهت هشدار به شما می‌شود تا متوجه عدم تنظیم بودن فاصله شوید. از این نشانه های می‌توان به سرو و صدای بد، عدم تنظیم دما و هشدار داغ شدن دستگاه اشاره کرد. فاصله های استاندارد یخچال تا دیوار پشتی بین 3 تا 5 سانتیمتر، دیوار های کناری 1.5 سانتیمتر و تا سقف 3 سانتیمتر باشد. در صورت عدم وجود این تنظیمات دستگاه شما دچار مشکل می‌شود.

منبع: https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1406068

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=98725

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن