صنعت-معدن-تجارت

غریب پور: نگرانی برای تامین سنگ آهن نداریم

ئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با توجه به توسعه اکتشافات توسط ایمیدرو، نگرانی برای تامین سنگ آهن درچشم اندازتولید ۵۵ میلیون تن فولاد نداریم.

به گزارش تفاهم آنلاین،آیین بیست و دومین سمپوزیوم فولاد ۹۸ با محوریت “چالش های موجود در تامین مواد اولیه، تجهیزات، دانش فنی و توسعه زیر ساخت ها در رقابت پذیری محصولات فولاد” با حضور علی مقدس زاده- معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، خداداد غریب پور- رئیس هیئت عامل ایمیدرو،  ناصر تقی زاده – مدیرعامل چادرملوو فعالین این حوزه برگزار شد.

خداداد غریب پور- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با توجه به توسعه اکتشافات توسط ایمیدرو، نگرانی برای تامین سنگ آهن درچشم اندازتولید ۵۵ میلیون تن فولاد نداریم. وی همچنین افزود: به زودی ظرفیت فولاد کشور به ۴۳ میلیون تن خواهد رسید. وی افزود: نگرانی برای تامین سنگ فولاد نداریم و در این زمینه حفاری در عمق یکی از اهداف ما است. وی گفت: برخی ذخایر سنگ آهن اگرچه روبه اتمام است، اما معادن جدیدی کشف شده است. معاون وزیر صمت، صنعت فولاد کشور را با ۸ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته، بزرگ‌ترین تامین کننده ارز کشور از طریق صادرات غیر نفتی اعلام کرد و افزود برای ارتقا زیرساخت‌ها و زیربناهای مورد نیاز در این صنعت به ۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز است.  وی افزود: این میزان سرمایه از محل منابع صنایع معدنی قابل تامین است و با توجه به توسعه اکتشافات به طور حتم این هدفگذاری زودتر از موعد تعیین شده(سال ۱۴۰۴) محقق می شود.

علی مقدس زاده، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش  نیز در این مراسم با بیان این که سازمان منطقه آزاد کیش برای رشد و پویایی اقتصاد کشور از فعالین حوزه صنعت فولاد کیش حمایت می کند، گفت: جزیره کیش با پتانسیل ها و ظرفیت هایی که در حوزه های مختلف گردشگری، اقتصادی و صنعتی دارد شرایط و بسترهای لازم برای ایجاد دفاتر متولیان حوزه صنعت فولاد برای فعالیت در این منطقه را تسهیل می کند. مقدس زاده بر لزوم اهمیت سرمایه گذاری در حوزه صنعت فولاد کشور اشاره داشت و گفت: تداوم برگزاری نشست های تخصصی و نمایشگاه صنعت فولاد در کیش می تواند دستاوردهای خوبی را در این حوزه به دنبال داشته باشد.  وی در خصوص برگزاری نشست های تخصصی که موجب تبادل اطلاعات، اخبار، هماهنگی و هم فکری صاحبان صنایع با مسئولین دولتی خواهد شد اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده نتایج خیلی خوبی پس از برگزاری هر سمپوزیوم کسب شده است و این مهم یکی از ظرفیت های موجود برای سرمایه گذاری در جزیره کیش است.

تقی زاده- مدیر عامل چادرملو نیز در این مراسم گفت: موضوع اکتشاف یکی از اقدامات حیاتی برای تداوم تولید فولاد درکشور و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن است. ناصر تقی زاده تصریح کرد: کویر مرکزی ایران دارای ذخایر غنی سنگ آهن است ولی متاسفانه برخی موانع از جمله بهانه های زیست محیطی و بروکراسی اداری موجود مانع از انجام اقدامات اکتشافی و اخذ مجوزهای بهره برداری شده است‌. وی افزود: از طرفی مجوزهای بسیاری برای بهره برداری از برخی معادن صادر شده ولی عملا بدلیل عدم توانایی صاحبان آن، بهره برداری از آنها صورت نگرفته است که باید تکلیف آنها هم مشخص شود. وی تاکید کرد: توسعه اقتصادی و گام برداشتن در جهت رونق تولید با تعارف و تئوری‌های اکادمیک محقق نمیشود بلکه با بررسی واقعیات و قابلیتهای  صنایع بزرگ امکان‌پذیر است. وی افزود: شاهد این گفته، اجرا پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس است. این طرح بزرگ ملی در حالی توسط بخش خصوصی و ۳ شرکت معدنی و صنعتی  گل گهر، چادرملو و مس اجرا شده است که خیلی ها باور نداشتند که این پروژه قابل اجرا باشد. وی در پایان یاد آوری کرد در شرایط فعلی اقتصادی، این صنایع معدنی هستند که خلق ارزش می کنند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48843
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن