اقتصادی

عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌ها، مانع رشد استارت‌آپ‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: جزیره‌ای کارکردن دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاران یکی از اشکالات اساسی است که همیشه با آن روبرو بوده‌ایم و مانع رشد و شتاب سریع استارت‌آپ‌ها می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، برات قبادیان در رویداد مجازی جذب سرمایه حوزه کالاهای تندمصرف از سلسله رویدادهای دوشنبه‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: باید همکاری نزدیک میان دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاران راهبردی شکل گیرد تا استارت‌آپ‌ها در فعالیت خود موفق شوند.

اگر این همکاری شکل نگیرد خلاقان استارت‌آپی که همه نسل جوان هستند، به یکباره دلسرد می‌شوند.

وی ادامه داد: باید از حالت جزیره ای خارج شویم و برای حل مسائلی که به نوعی مانع شتاب سریع و رشد استارت‌آپ‌ها می‌شود، ارتباط نزدیک ایجاد کنیم.

وزارت صمت نیز به صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارایه خدمات و حمایت از استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند. کمک به استارت‌آپ‌ها، کمک به اهداف و ماموریت‌هایی است که در وزارت صمت ایجاد شده است.

قبادیان بیان کرد: بخش پژوهش وزارت صمت این آمادگی را دارد که همکاری نزدیک را در خصوص استارت‌آپ‌ها با زیرمجموعه وزارتخانه ایجاد کند. وی در خصوص فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه کالاهای تندمصرف نیز اظهار داشت: کشور ما نیز مانند بقیه کشورها وارد مباحث جدید در حوزه اقتصاد و زندگی مردم شده است.

بحث کالاهای تند مصرف، بحث جدیدی برای خیلی از کشورها و برای کشور ما است و فعالیت در این زمینه می‌تواند بازار کسب‌وکار را رونق دهد. قبادیان گفت: مباحث مربوط به اقتصاد دانش پایه و خلق ایده‌های جدید و عملی کردن این ایده‌ها و به روز کردن آن‌ها و کسب‌وکار دانش‌بنیان از طریق استارت‌آپ‌ها رونق می‌گیرد.

در حوزه کالاهای تندمصرف هنوز در ابتدای راه هستیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم؛ ما باید با برنامه حرکت کنیم.

وی یادآور شد: اگر پیوند اساسی و کلیدی بین آنچه که به عنوان صنایع پیشرفته و برتر و فناوری نوین می‌نامیم با مباحث استارت‌آپی اتفاق بیفتد، یک حالت برد برد میان صاحبان صنایع پیشرفته و صاحبان استارت‌آپ حاصل خواهد شد.

قبادیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: استارت‌آپ‌ها باید در انتخاب اسامی فارسی برای فعالیت خود کوشا باشند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز باید در خصوص نام‌گذاری استارت‌آپ‌ها دقت و نظارت ویژه داشته باشد تا از واژه‌های فارسی استفاده شود و به استارت‌آپ‌ها در این زمینه کمک کند.

افزایش قدرت رقابت در بازار با استفاده از نوآوری

علی ناظمی-معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری وشکوفایی نیز در این رویداد گفت: افزایش قدرت رقابت و بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی بدون استفاده از فناوری‌های جدید و نوآوری میسر نیست.

وی افزود: این صندوق با ۲ رویکرد وارد شده است، یکی کمک به تشکیل نهادها و مجموعه ابزارهایی است که شرکت‌های صنعتی استفاده می‌کنند تا وارد فضای نوآوری از قبیل استارت‌آپ‌ها، صندوق‌های جسورانه، شرکت‌های دانش‌بنیان شوند.

ناظمی از آمادگی این صندوق برای برگزاری رویدادهای ویژه رفع نیازهای فناورانه شرکت‌های خصوصی و صنایع بزرگ خبر داد و یادآور شد: صندوق نوآوری و شکوفایی دراین رویدادها سعی می‌کند که در تاسیس و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و برای حضور در فضای نوآوری درکنار آن‌ها باشد.

معاون صندوق نوآوری وشکوفایی همچنین اظهار داشت: دومین رویکرد این صندوق در برگزاری این رویدادها این است که با برگزاری انواع رویدادها یا چالش نوآوری، اقدام برای دیده‌بانی و رصد فضای نوآوری و همچنین امکان اکتشاف فرصت‌های مربوط به یک ایده فراهم شود، در این رویدادها سعی می‌کنیم که این بخش زنجیره را که نیاز به کمک نیروی انسانی دارد، حمایت و هزینه‌های آن را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: این صندوق سعی دارد حداقل عاملی به عنوان تسهیل‌کننده در ارتباط صنایع بزرگ با فناوری باشد و بتوانیم ایده را با صنایع بزرگ در اکوسیستم  فناوری با هم ارتباط دهیم.

گفتنی است که کالای تندمصرف، محصولی‌ است که به‌سرعت و با قیمت نسبتاً پایینی به‌فروش می‌رسد؛ مانند خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده، نوشیدنی‌ها، وسایل بهداشتی و غیره.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50733
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن