انرژی

عقب ماندگی ایران در بهره‌گیری از آب دریا

به گزارش  تسنیم، استفاده از آب دریا به عنوان یکی از منابع نامتعارف تأمین آب شرب و آب صنعت و حتی آب کشاورزی در نقاط مختلف جهان مرسوم است. کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه ایران در حاشیه خزر از جمله کشورهای پیشرو در استفاده از آب دریا هستند اما ایران با وجود دسترسی به آب دریا در شمال و جنوب و دارا بودن 5800 کیلومتر نوار ساحلی، در استفاده از منابع عظیم آب دریا دچار عقب ماندگی و سهل انگاری است.

در خصوص استفاده از آب خزر که پروژه مهم انتقال آب خزر به فلات مرکزی از سال 1391 به صورت جدی مطرح شده، هنوز هیچ اقدام عملیاتی برای تحقق این پروژه جز تکمیل مطالعات آن صورت نگرفته و مسئولان وزارت نیرو در دولت فعلی از ابتدای دولت تاکنون تنها اعلام می کنند که مطالعات تکمیل شده و منتظر بررسی و صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

اما در خصوص بهره گیری از آب دریا در جنوب کشور اقداماتی صورت گرفته که در مقابل با ظرفیت های موجود، بسیار اندک است. علاوه بر طرح هایی که به منظور رساندن آب دریا به استان های جنوبی و شرقی کشور به منظور استفاده در بخش صنعت درحال پیگیری است، روز گذشته با حضور مسئولان وزارت نیرو، پروژه های مهمی در استان هرمزگان به بهره برداری رسید که یکی از آنها فاز دوم آب شیرین‌کن بندرعباس با ظرفیت 100 هزار مترمکعب در شبانه روز بود.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا که در این سفر حضور داشت، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: “دیروز برای شروع بهره برداری از چهار پروژه قابل توجه در بندرعباس، قشم و بشاگرد که حدود دوهزار و ششصد میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است با همکاران به استان هرمزگان سفر کردیم.

آب شیرین کن بندرعباس بالاترین ظرفیت تولید در کشور را دارد و آب خروجی آن بسیار مطلوب است. ظرفیت آب شیرین کن ها در ایران نسبت به کشورهای همجوار بسیار پایین است و ما اصولا از آب دریا کم استفاده میکنیم.

در جهان حتی کشورهایی که بارندگی مناسبی دارند و موجودی آب شیرین آنها خوب است ولی از شیرین سازی آب دریا غفلت نکرده اند و کشورهای کم آب مثل عربستان سعودی و امارات چند میلیارد متر مکعب در سال آب دریا را برای مصارف شرب و صنعت شیرین میکنند.
ما در ایران تا کنون برای حدود چهار میلیارد مترمکعب مجوز نمک زدایی آب دریا صادر کرده ایم ولی با اینکه تاکنون شصت واحد آب شیرین کن نصب شده و بیست و پنج واحد در حال نصب است اما فاصله تا عدد تخصیصی معنی دار است.

برای آب شرب شهرهای ساحلی و صنایع پر آب نمک زدایی راهکار مناسبی است . اخیرا سنت حسنه ای توسط خیرین در سیستان و بلوچستان آغاز شده است و با نصب آب شیرین کن های کوچک بر روی چاه های آب شور، آب مطلوب تولید میکنند و در اختیار روستاییان قرار میدهند. فقط سه درصد منابع آبی جهان شیرین هستند که آن هم نامتوازن توزیع شده است.”

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34373
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن