مناطق آزاد-گردشگری

طرح ملی اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی در آستانه افتتاح

 
منطقه آزاد انزلی منطقه شاخص و نمونه از جمیع جهات،به دلیل کارکردها، اثربخشی و نظام مدیریتی است.
جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری این منطقه شب گذشته به ریاست حجت اله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و حضور محمد سجاد سیاهکارزاده رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان به منظور بررسی و پایش وضعیت کنونی تقاضاهای سرمایه گذاری ارائه شده به این منطقه از ابتدای سال جاری برگزار شد.

به گزارش تفاهم آنلاین ، عبدالملکی در این نشست با بیان اینکه از اسفند سال گذشته راهبرد اصلی در نظر گرفته شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معطوف به بازطراحی و تنظیم سازوکارهای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی متمرکز شده؛ از مطالبه رییس جمهور برای جلب 10 میلیارد دلاری طرح های سرمایه گذاری توسط مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت ها و توانمندی های متنوع مناطق آزاد تجاری صنعتی کشورمان، این امر قابل تحقق است.

مشاور رییس جمهوری با اشاره به اثربخش بودن بسته های سرمایه گذاری که از ابتدای سال تاکنون در مناطق آزاد تهیه، تنظیم و عرضه شده؛ اضافه کرد: در اثربخشی این روند می توان به میزان ارزش ریالی تقاضاهای سرمایه گذاری ارائه شده در مناطق آزاد عنایت داشت که تا نیمه دی ماه به رقم 720 هزار میلیارد تومان بالغ شده که 6 برابر کل سال 1401 است.

وی با تصریح براینکه تهیه بسته های سرمایه گذاری در مناطق آزاد نقطه شروعی برای جلب توجه علاقمندان داخلی و خارجی محسوب می شود، به ارزیابی ویژگی ها و عملکرد نخستین منطقه آزاد شمال کشور پرداخته و تصریح نمود: منطقه آزاد انزلی از جمیع جهات یک منطقه شاخص و نمونه بوده و این مهم ناشی از کارکردها، اثربخشی و نظام مدیریتی حاکم بر منطقه شما می باشد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ارزش تقاضاهای سرمایه گذاری، در منطقه آزاد انزلی به حدود 43 همت ارتقاء یافته، افزود: جلب نظر سرمایه گذاران برای ارائه تقاضا، نقطه آغازین مراحل مختلف جذب و حضور سرمایه گذار قلمداد می شود.

عبدالملکی با ارائه تحلیلی از نقش و اهمیت اتصال خط ریلی به منطقه آزاد انزلی در معادلات حمل و نقلی، و ترانزیت بین المللی از حضور رییس جمهور جهت افتتاح طرح مزبور، تا پایان امسال خبر داد و با اشاره تراز تجاری مثبت 13.5 میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با صادرات 18 میلیارد دلاری اضافه کرد: مناطق آزاد بدون بهره گیری از بودجه دولتی به این موفقیت های دست یافته اند و در حالیکه حدود 90 درصد مصرف بودجه کشور صرف امور جاری و مابقی در حوزه عمرانی هزینه می شود، در مناطق آزاد این شاخص 70 درصد زیرساختی و 30 درصد جاری است.

وی با تصریح براینکه ظرف سالهای آتی مناطق آزاد یکی از موتورهای اصلی اقتصادی کشور تبدیل خواهند شد، گفت: استفاده از فرصت هایی چون فراخوان یا شناسایی سرمایه گذاران را بیانگر سرزنده و پویا بودن منطقه در مسیر برندینگ اعلام کرد.

مشاور رییس جمهور خواستار اعمال منعطف و مبتنی بر شرایط، تغییر و تحولات داخل و خارج از منطقه آزاد، طرح جامع در راستای تسهیل و تسریع فرآیندهای بررسی تقاضاهای سرمایه گذاری شده و اظهار امیدواری کرد که سازمان منطقه آزاد انزلی تا پایان سالجاری موفق به جذب 60 درصد از طرح های سرمایه گذاری گردد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بر لزوم بررسی دقیق طرح های سرمایه گذاری جهت رسیدن به قرارداد تأکید نمود و هدف از برگزاری نشست ستاد جهش سرمایه گذاری در مناطق آزاد با حضور خود را بررسی تقاضاهای سرمایه گذاری ارائه شده به مناطق آزاد و مسیر طی شده از ابتدای سال تاکنون، عنوان کرد تا در قالب جلسات ستاد بعد از ارزیابی تک تک تقاضاهای مطرح؛ مسائل پیش روی در رویه های جاری و بایسته جهت افزایش دقت در جذب سرمایه گذاران واقعی با هم افزایی همه جانبه مورد تدقیق قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=100885
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن